The linguistic-discursive dimension in teaching academic genres

Authors

  • Regina Celi Mendes Pereira UFPB/CNPq

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170109

Keywords:

Text genres, Linguistic-discursive dimension, Didactic approach

Abstract

The objective of this work is to examine the role of text genres in written production practices in both higher and basic education. While acknowledging the importance of gender studies in language activities, from Bakhtin's (2000) early reflections to various subsequent theoretical perspectives, this study aims to recover what has been lost amid the advances and setbacks in discussions, didactic practices, and pedagogical aspects related to textual production. The emphasis on working with genres in the classroom has been highlighted in curricular documents, teaching materials, and teacher training. These guidelines are valid as long as they respect the triad of social practice systems, genre systems, and language systems (Bronckart, 2007). In this sense, the present study analyzes didactic experiences in writing scientific articles, critical reviews, and scientific dissemination papers developed respectively in higher education and basic education classes. The results indicate that, beyond the socio-functional aspects of genres, the integration of linguistic-discursive elements with teachable and interactive dimensions is crucial for the development of written proficiency.

References

Bakhtin, M. (2000 [1979]). Estética da criação verbal Martins Fontes.

Bawarshi, A. S., & Reiff, M. J. (2010). Gênero: História, Teoria, Pesquisa, Ensino Parábola.

Bazerman, C. (2023). Where do we go from here? In R. C. M. Pereira, E. Espindola, & V. L. L. Cristovao (Org.). Gêneros textuais / discursivos: conhecimentos, linguagens e culturas 1ed. Pontes Editores.

Bazerman, C. (2005). Gêneros textuais, Tipificação e Interação/ Tradução e organização Ângela Paiva Dionísio e Judith Chambliss Hoffnagel. Cortez, p. 19-46.

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular Ministério da Educação, Brasília.

Brasil (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais - terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.

Bronckart, J.-P. (2007). Atividade de linguagem em relação à língua. In A. M. M. Guimarães, A. R. Machado, & A. Coutinho (Orgs). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas (pp. 19-42). Mercado de Letras.

Bronckart, J.-P. (1999). Atividades de linguagem, textos e discursos Educ.

Bronckart, J.-P. (2021. O interacionismo sociodiscursivo: atividade de linguagem, textos e estados de língua. In J.-P. Bronckart, Teorias da Linguagem: Nova introdução crítica (pp. 335-378). Mercado de Letras.

Bronckart, J.-P. (2023). Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo Tradução de Eulália Vera Lucia Fraga Leurquin e Fábio Delano Vidal Carneiro. 2. ed. Parole et vie.

Dolz, J., Noverraz, M., Noverraz, M., & Schneuwly, B. (2004). Seqüências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In B. Schneuwly, & J. Dolz (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola (pp. 81-108). Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Mercado de Letras.

Dolz, J., Noverraz, M., & Schneuwly, B. (2004). Gêneros orais e escritos na escola Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Mercado de Letras.

Geraldi, J. W. (Org.). (2011 [1984]). O texto na sala de aula. 5ª ed. Ática.

Guedes, P. C. (2006). A formação do professor de português: que língua ensinar. Parábola.

Machado, A. R., Lousada, E., & Abreu-Tardelli, L. S. (2004). Resenha Parábola.

Marcuschi, L. A. (2008). Produção textual, análise de gêneros e compreensão Parábola.

Meurer, J. L., Bonini, A., & Motta-Roth, D. (2005). Gêneros, teorias, métodos, debates. Parábola.

Navarro, F. (2020). ¿Es momento de abandonar los géneros discursivos? In R. B. Matias, V. L. L. Cristovao, & G. E. Lousada (Orgs.). Géneros textuales/discursivos académicos (pp. 274-275). 1ed. Facultad de Lenguas Universidad Nacional de Córdoba.

Pereira, R. C. M. (2010). Ações de Linguagem: da formação continuada à sala de aula. 1. ed. João Pessoa: Editora Universitária UFPB.

Pereira, R. C. M. (2011). Entre teorias e práticas: o quê e como ensinar nas aulas de português João Pessoa: Editora da Universidade Federal da Paraíba,

Pereira, R. C. M. (2012). A didatização de gêneros no contexto de formação continuada em EaD 1. ed. Editora da Universidade Federal da Paraíba.

Pereira, R. C. M., & Leitao, P. D. V. (2017). Mediação formativa na prática de elaboração de artigos científicos. Diálogo das Letras, 6, 63-88. https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/873

Pereira, R. C. M., & Leite, E. G. (2019). Da dimensão sociocomunicativa à arquitetura textual na abordagem didática do gênero resenha acadêmica. Linguagem & Ensino (UCPEL. IMPRESSO), 22, 860-880. https://doi.org/10.15210/rle.v22i3.17140.

Sousa, G. M. R. de (2022). Letramento científico no contexto escolar: um olhar descendente para a produção do artigo de divulgação científica no Ensino Médio Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Programa de Pós-Graduação em Linguística (Proling), João Pessoa/PB.

Published

2025-03-29

How to Cite

Pereira, R. C. M. (2025). The linguistic-discursive dimension in teaching academic genres. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 41(1). https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170109