Reading and writing practices in Elementary School I:
Pibid an initial training space
DOI:
https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170112Keywords:
teacher training, socio-discursive interactionism, reading and writingAbstract
This article aims to discuss, firstly in the first instance, how the performance of the Pibidians[1] participating in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program – PIBID-USF contributed to the teaching and learning process of students in the 5th year of Elementary School, especially regarding reading and writing practices and, secondly, how the Program impacted the academic education of these graduates. To achieve this objective, the final reports of the Pibidians delivered in March 2022 and an interview with each of the three supervising teachers of the Public School where the Pibidianos worked as interns were selected as corpus. The corpus was discussed in the light of Sociodiscursive Interactionism - ISD (Bronckart, 1997, 2006, 2008), which presents a model of textual analysis that allows understanding the representations constructed in and by texts. Considering such theoretical approach, it was found that students fifth graders of elementary school were able to expand their reading and writing skills and abilities, while the undergraduate students developed skills for didactic-pedagogical practice in pedagogy.
[1] Pibidians, students participating in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program – PIBID-USF, contributed to the teaching and learning process of fifth-graders attending Elementary School.
References
Brasil. (2019). Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização Brasília: MEC, Sealf.
Bronckart, J.P. (1997). Atividade de Linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sóciodiscursivo Tradução Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. Educ.
Bronckart, J.P. (2006). Atividades de linguagem, discurso e desenvolvimento humano Mercado de Letras.
Bronckart, J.P. (2007). Apresentação no XVI InPLA - Intercâmbio de Pesquisas em Linguística realizado na PUC/SP em maio/2007. Disponível em http://www.pucsp.br/inpla/
Bronckart, J.P. (2008). O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores Mercado de Letras.
Chartier, A.M. (1998). Alfabetização e formação dos professores da escola primária Revista Brasileira de Educação, (08), 04-12. Recuperado em 16 de julho de 2024, de Recuperado em 16 de julho de 2024, de http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24781998000200002&lng=pt&tlng=pt
Ferreiro, E. (1991). Alfabetização em Processo 6. ed. Cortez.
Freire, P. (1989). A importância do ato de ler: Em três artigos que se completam Autores Associados.
Kleiman, A. B. (Org.). (2008). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita 294 p. Mercado das Letras.
Morais, A. G. de. (2020). Análise crítica da PNA (Política Nacional de Alfabetização) imposta pelo MEC através de decreto em 2019. Revista Brasileira De Alfabetização, 1(10). https://doi.org/10.47249/rba.2019.v1.357
Mortatti, M. R. (2019). Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa [online]. Editora UNESP. 175 p. ISBN: 978-85-95463-39-4. https://doi.org/10.7475/9788595463394.
Prestes, Z. (2010). Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Autores Associados.
Schneuwly, B., & Dolz, J. (2004). Gêneros orais e escritos na escola 3 ed. Mercado das Letras.
Segate, A. (2010). Gêneros Textuais no Ensino de Língua Portuguesa. Linha D’Água, São Paulo, n. 23, p. 13-24. https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i23p13-24. Disponível em: Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37333 Acesso em: 27 jun. 2024.
Soares, M. B. (1985). As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, (52), 19-24. Recuperado em 16 de julho de 2024, de Recuperado em 16 de julho de 2024, de http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741985000100002&lng=pt&tlng=pt
Soares, M. B. (2004). Letramento e alfabetização: As muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, (25), 05-17. Recuperado em 16 de julho de 2024, de Recuperado em 16 de julho de 2024, de http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000100002&lng=pt&tlng=pt
Street, B. V. (2014). Letramentos Sociais Letramentos Sociais Abordagens Críticas do Letramento no Desenvolvimento Mercado de Letras.
Vygotski, M. de. et al. (2021). Educação e Pandemia: impactos na aprendizagem de alunos em alfabetização. Ensino Em Perspectivas, 2(4), 1-9. Recuperado de https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6057
Vygotski, L.S. (1930). A Formação social da mente Martins Fontes.
Vygotski, L.S. (1934/2001). A construção do pensamento e da linguagem Tradução Paulo Bezerra. Martins Fontes.