Text, discourse and grammar in teaching Portuguese as a foreign language:

a didactic path towards an articulated approach

Authors

  • Florencia Miranda Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170115

Keywords:

language didactics, Sociodiscursive Interactionism, text, grammar, Portuguese for specific purposes

Abstract

The objective of this work is to present a proposal for articulation between text, discourse and grammar as objects of language teaching. Specifically, we observed a possible didactic path for an articulated approach to these objects in the case of teaching Portuguese as a foreign language to Spanish-speaking students. We also comment on some effects of this intervention. The work assumes the theoretical-epistemological framework of Sociodiscursive Interactionism (Bronckart 1997, 2019, among others), addressing its didactic aspect (Dolz et al. 2009), and continuing the work of Bronckart (2016) and Bulea Bronckart (2015) on the problem of teaching grammar. To this end, we present partial results of a research carried out within the scope of a project that applied a didactic intervention proposal in a postgraduate course. In this context, we analyzed data from a pedagogical corpus that includes, on the one hand, teaching materials used in classes to teach textual genres that focus on “personal presentation” (biodata and academic contact email) and, on the other hand, the textual productions of students collected during the 2020, 2021, 2022 and 2024 academic cycles.

References

Bronckart, J.P. (1997). Activité langagière, textes et discours. Pour un interactionisme socio-discursif Delachaux et Niestlé, Lausanne-Paris.

Bronckart, J. P. (2016). Que faire de la grammaire et comment en faire? Pratiques. Linguistique, littérature, didactique, (169-170). https://doi.org/10.4000/pratiques.2959

Bronckart, J.P. (2019). L’interactionnisme sociodiscursif. Activité langagière, textes, états de langue. In Bronckart, J. (2019). Théories du langage: Nouvelle introduction critique Mardaga. https://doi.org/10.3917/mard.bronc.2019.01

Bronckart, J. P., & Dolz, J. (2007). La noción de competencia: su pertinencia para el estudio del aprendizaje de las acciones verbales. In J. P. Bronckart. Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas Miño y Dávila. p. 147-165.

Bulea Bronckart, E. (2015). La grammaire est-elle une compétence ?.Le français aujourd’hui, 191, 35-44. https://doi.org/10.3917/lfa.191.0035

De Pietro, J.F., & Schneuwly, B. (2003). Le modèle didactique du genre: un concept de l’ingénierie didactique. Les cahiers Théodile, n. 3, p. 27-52.

Dolz, J., Gagnon, R., & Mosquera, S. (2009). La didáctica de las lenguas: una disciplina en proceso de construcción. Didáctica Lengua y literatura, vol. 21 117-14.

Dolz, J., Noverraz, M., & Schneuwly, B. (2004). Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In B. Schneuwly, & J. Dolz et al. Gêneros orais e escritos na escola Mercado de Letras.

Miranda, F. (2010). Textos e géneros em diálogo. Uma abordagem linguística da intertextualização Lisboa: Fundação C. Gulbenkian - Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

Miranda, F. (2012). Los géneros: una perspectiva interaccionista. In M. Shiro, P. Charaudeau, & L. Granato (eds.). Los géneros discursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis Iberoamericana / Vervuert. p. 69-86.

Miranda, F. (2017a). Análise interlinguística de gêneros textuais: contribuições para o ensino ea tradução. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 33(3), 811-842. https://doi.org/10.1590/0102-445056244276863621

Miranda, F. (2017b). Análisis comparativo (interlingüístico) de textos y géneros: cuestiones epistemológicas y metodológicas”. In G. Cariello, G. Ortiz, J. Miranda, D. Bussola, & F. Miranda (orgs.). Tramos y tramas VI. Lenguas, literaturas, culturas e interdisciplina. Estudios comparativos. Laborde. p. 107-113.

Miranda, F. (2023). Textos e gêneros textuais como objetos (de ensino) complexos: uma reflexão sobre o lugar da dimensão histórica nas intervenções didáticas. In L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, & E. Lousada (orgs.). Estudos de homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz Pontes Editores. p. 151-170.

Miranda, F., & Arman, J. (2020). Uma proposta de português para fins específicos na perspectiva interacionista sociodiscursiva. ReVEL, edição especial, v. 18, n. 17, 202.

Miranda, F., & Pafumi, L. (2024). Textos y dispositivos didácticos en la enseñanza de lenguas extranjeras en contexto universitario. In P. Navarro; A. Frischknecht, & D. Riestra (comp.). VIII Jornadas Internacionales de Investigación y Prácticas en Didáctica de las Lenguas y las Literaturas Universidad Nacional de Río Negro.

Saussure, F. (2004). Escritos de linguística geral Editora Cultrix.

Voloshinov, V. (2009). El marxismo y la filosofía del lenguaje Godot.

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje Paidós.

Wandruzca, M. (1980). Interlingüística Gredos.

Published

2025-03-29

How to Cite

Miranda, F. (2025). Text, discourse and grammar in teaching Portuguese as a foreign language:: a didactic path towards an articulated approach. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 41(1). https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170115