Vocal projection concepts by classical singing teachers

Authors

  • Nadja Barbosa Sousa PUC-SP
  • Enio Lopes Mello PUC-SP
  • Leslie Piccolotto Ferreira PUC-SP
  • Marta Assumpção de Andrada e Silva PUC-SP Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo-SP

Keywords:

music, voice, faculty, voice training

Abstract

Purpose: To investigate the vocal projection concepts in the conception of the classical singing teachers. Method: 72 classical singing teachers (51 women and 21 men) participated in this research and answered, by email, to the question: What is vocal projection in classical singing? The data analysis included two stages: categorical and statistics. From the answers were created five categories: Body, Breath, Sound production (source and filter), Sound aesthetics and Audibility of the voice. These categories were subjected to statistical analysis, were associated to gender variables, training and teaching experience. Results: The males had significant results in the category Audibility; the category Sound production, which refers to the source and filter, was mentioned by all; the Breathing category was most mentioned by women; Aesthetics was most mentioned by teachers without academic training, in the intersections of the variables with the profile of the subjects. Conclusions: According to the teachers of singing interviewed, the vocal projection is associated to the constitution of the body of each singer, with breath control during the production of sound and aesthetic values found on each performance to ensure the voice audibility

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nadja Barbosa Sousa, PUC-SP

Cantora Lírica, Bacharel em Música/Canto pela UFPE, Mestre e doutoranda em Fonoaudiologia pela PUC-SP. Cursou estágio de Doutorado Sanduíche na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (Faculdade de Música e Artes Cênicas de Frankfurt), na Alemanha, pela CAPES-PDSE.

Enio Lopes Mello, PUC-SP

Terapeuta corporal e vocal, Cantor, Mestre e Doutor em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e membro do LABORVOX (grupo de pesquisas em voz, vinculado ao Programa de Estudos pós-graduados em Fonoaudiologia da PUC-SP).

Leslie Piccolotto Ferreira, PUC-SP

Fonoaudióloga (PUC-SP), Mestre em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas (PUC-SP) e Doutora em Distúrbios da ComunicaçãoHumana(UFSP). Professora titular do Departamento de Fundamentos da Fonoaudiologia e da Fisioterapia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi presidente do Conselho Regional de Fonoaudiologia (1989-92), e da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia (2002-3). Atualmente é editora científica da Revista Distúrbios da Comunicação e Coordenadora do Laboratório de Voz (LaborVox) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como parecerista ou membro do Conselho Editorial das revistas CEFAC, CoDAS, Audiology CommunicationResearch, e Saúde em Revista.

Marta Assumpção de Andrada e Silva, PUC-SP Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo-SP

Fonoaudióloga, Mestre em Distúrbios da Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP, Professora da Graduação e Vice-Coordenadora do Programa de Estudos Pós-graduados em Fonoaudiologia da PUC-SP e professora adjunta da graduação em Fonoaudiologia na Faculdade de Ciências Médicas da Santa Casa de São Paulo (FCMSCSP)

Published

2015-09-04

How to Cite

Sousa, N. B., Mello, E. L., Ferreira, L. P., & Andrada e Silva, M. A. de. (2015). Vocal projection concepts by classical singing teachers. Distúrbios Da Comunicação, 27(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/22190

Issue

Section

Artigos