The historical track of studies and research on dyslexia: the search for the understanding of the phenomenon

Authors

  • Patricia de Oliveira Universidade Federal de São Carlos
  • Cristina Broglia Feitosa Lacerda Universidade Federal de São Carlos- UFSCAR

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i4p791-801

Keywords:

Dyslexia, Learning Disorder, Special Education, Education, Learning Disabilities, Educational Evaluation

Abstract

The aim of this article is showing historical development of the concept of dyslexia through an analysis of constituted researches. As it is possible to verify, studies about learning disabilities of reading and writing have emerged from Neurology Studies, which moved to the other field of medical area without find the etiology of the phenomenon. This fact may have contributed to the proposition of different theories and hypothesis, which does not confront and also does not complement each other. That promotes controversies and tension to the field. At last, this study shows the relevance of studies, which evaluate external facts to dyslexic children, such as their culture context, experiences with writing, teaching methodology, with the purpose of to construct an overview of this phenomenon of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patricia de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos

Doutora e Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar e Especialista em Educação Especial pelo Centro Universitário Central Paulista - UNICEP. Possui graduação em Pedagogia pela Faculdades São Luís de Jaboticabal -SP, e Curso Normal com Habilitação para o Magistério do Ensino Fundamental I (Anos Iniciais) e Educação Infantil. Atuou como professora de Ensino Fundamental e atualmente trabalha como professora de Educação Infantil. Também atua nos cursos de Especialização do Centro Universitário Central Paulista - UNICEP (Psicopedagogia e Neuropedagogia e Psicanálise) e do Centro Universitário Hermínio Ometto - UNIARARAS (Psicopedagogia).

Cristina Broglia Feitosa Lacerda, Universidade Federal de São Carlos- UFSCAR

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (1984), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Atualmente é professor Adjunto II da Universidade Federal de Sâo Carlos (UFSCar) no Curso de Licenciatura em Educação Especial e no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs. Experiência na área da Fonoaudiologia, com ênfase em Surdez, e atuação na área educacional desde 1996 com estudos desenvolvidos na perspectiva histórico-cultural e nos pressupostos da abordagem enunciativo-discursiva.

Published

2018-12-12

How to Cite

Oliveira, P. de, & Lacerda, C. B. F. (2018). The historical track of studies and research on dyslexia: the search for the understanding of the phenomenon. Distúrbios Da Comunicação, 30(4), 791–801. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i4p791-801

Issue

Section

Communication