The influence of sociocultural and biological variables on the performance of receptive language in preschool children

Authors

  • Carol Pedrosa Monteiro Virtuozo Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL
  • Maria Cecilia Marques Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL
  • Cristiane Pedruzzi Monteiro Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i4p705-712

Keywords:

Child Development, Language, Preschool.

Abstract

Introduction: Child development consists of a process of continuity and change in several interdependent domains. Receptive language, in turn, becomes important in the development of communication, because through it the child develops phonological awareness skills, conversation behaviors, among others. Objective: To verify the influence of socio-cultural and biological aspects on the receptive language performance of pre-school children. Methods: Thirty children in the 24-36 month age group participated in the study duly enrolled in the maternal I of two municipal centers of early childhood education. A questionnaire prepared by the researchers was applied to the collection of biological, economic and social data of the sample. Children with hearing, neurological and / or visual impairment were excluded. To verify the development of the language was applied the proof regarding the receptive language of the Bayley III Scale of Child Development. The Bayley score was correlated with social and biological variables in the present study. Results: In the Bayley III scores, 63.33% (n = 19) children were below the mean of the receptive language test. The variables family income and sex and the receptive language score were statistically significant. Conclusion: The performance of the preschool language was lower than expected for the age group according to the scores obtained in Bayley III. It can be considered that biological aspects are recognized as a precondition for language acquisition and development while environmental aspects are determinant aspects for the quality of language skills.

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Author Biographies

Carol Pedrosa Monteiro Virtuozo, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL

Fonoaudióloga graduada pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas, UNCISAL (2017).

 

Maria Cecilia Marques, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL

Fonoaudióloga graduada pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas, UNCISAL (2007). Especialização em Linguagem Pela Faculdade Redentor (2015). Atualmente é mestranda em Saúde da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Fonoaudióloga do Centro de Reabilitação - CER III da UNCISAL, supervisora de estágio no curso de Fonoaudiologia da UNCISAL, cotutora da Liga Acadêmica de Reabilitação Fonoaudiológica (LARFON) da UNCISAL, membro do grupo de pesquisa do Laboratório de Audição e Tecnologia (LATEC) da UNCISAL. Tem experiência na área de Linguagem, atuando principalmente com transtornos fonológicos, atraso de linguagem, transtorno do espectro autista, apraxia de fala infantil, gagueira, síndrome de Down, distúrbio específico de linguagem e dificuldade de aprendizagem.

Cristiane Pedruzzi Monteiro, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas-UNCISAL

possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1997) e graduação em Fonoaudiologia pelo Instituto Metodista de Educacão e Cultura - IMEC/IPA(1994). Especialista em Audiologia clínica pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia. Mestra em Ciências pelo Programa Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Curso de Extensão Universitária na modalidade de especialização: Habilitação e Reabilitação auditiva em Crianças - Universidade de São Paulo - Faculdade de odontologia de Bauru. Curso de Extensão em Implante Coclear, nível de aperfeiçoamento - ALFA. Curso de Capacitação em atenção à saúde da pessoa com deficiência intelectual - CER - APAE/SP Professora Assistente do Curso de Fonoaudiologia da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas - UNCISAL. Professora Assistente da Pós-graduação da Faculdade Integrada Tiradentes - FITS. Professora da Pós-Graduação Educação Inclusiva do CESMAC/Al. Possui experiência no tratamento clínico de crianças com deficiências, com ênfase nas áreas emocional, de linguagem e de reabilitação auditiva.

Published

2018-12-12

How to Cite

Virtuozo, C. P. M., Marques, M. C., & Monteiro, C. P. (2018). The influence of sociocultural and biological variables on the performance of receptive language in preschool children. Distúrbios Da Comunicação, 30(4), 705–712. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i4p705-712

Issue

Section

Artigos