The influence of the professional space on mathematics teachers’ agency in the use of textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p133-159

Keywords:

Agency, Official curriculum, Operational curriculum, New high school, Context

Abstract

The aim of this article is to discuss how the professional environment limits or enhances the agency of mathematics teachers in the use of textbooks (TB), within the context of the New High School curriculum. Agency is understood as a continuous process constructed by individuals through the interaction between their personal skills and the resources, opportunities, and constraints of the environments in which they operate. In this sense, the curriculum is part of this environment, influencing teachers' agency, which can be either constrained or contested depending on their interactions with the professional environment and their personal conceptions. This is a qualitative study in which two high school teachers from the state of Espírito Santo were interviewed. The analyses were conducted based on the concepts of official and operational curriculum. The results indicate that the use of TB in high school is directly conditioned by the dynamics and constraints of the professional environment, shaping a complex relationship between teachers, TB, and educational policies. In this context, TB tend to become obsolete, as they are not recognized as part of the official curriculum due to strong pressures from external assessments. However, the study also reveals that, despite these limitations, teachers still find ways to assert their agency, turning to TB when they identify its relevance to the intended curriculum.

Author Biographies

Ayla Moulaz Carvalho, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática

Rúbia Barcelos Amaral, Universadade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Doutora em Educação Matemática

References

Aguiar, W. R., & Oliveira, A. M. P. d. (2014). A transformação dos textos dos materiais curriculares educativos por professores de matemática: Uma análise dos princípios presentes na prática pedagógica. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28(49), 580–600. https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a06

Aguiar, W. R., & Oliveira, A. M. P. d. (2017). Uma análise sociológica bernsteniana sobre os usos de materiais curriculares educativos. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 19(1), 403-422. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i1p403-422

Amaral, R. B., Mazzi, L. C., Andrade, L. V., & Perovano, A. P. (2022). Livro didático de matemática: Compreensões e reflexões no âmbito da educação matemática. Mercado de Letras.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Bonamino, A., & Sousa, S. Z. (2012). Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: Interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, 38(2), 373–388. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000200010

Borba, M. C. (2004). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Autêntica.

Brown, M. W. (2009). The teacher–tool relationship: Theorizing the design and use of curriculum materials. In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann, & G. M. Lloyd (Eds.), Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (pp. 17–36). Routledge.

Carvalho, A., Amaral, R. (2025). In C. Cornejo, P. Felmer, D. M. Gómez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, & V. Randolph (Eds.). Proceedings of the 48th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Research Reports, Vol. 1, pp. 147-154. PME.

Fan, L. (2013). Textbook research as scientific research: towards a common ground on issues and methods of research on mathematics textbooks. ZDM - Mathematics Education, 45(5), 765-777. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0530-6

Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. (2019). Edital de convocação nº 03/2019 – CGPLI: Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2021. https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13__RETIFICACAO_07.04.2021.pdf

Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. (2022, 12 de janeiro). Em 2021 foram investidos R$ 1,9 bilhão em livros e material didático do PNLD. https://www.gov.br/fnde/pt-br/assuntos/noticias/em-2021-foram-investidos-1-9-bilhao-em-livros-e-material-didatico-do-pnld

Januario, G. (2017). Marco conceitual para estudar a relação entre materiais curriculares e professores de matemática [Tese de doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/20008

Konopasky, A. W., & Sheridan, K. M. (2016). Towards a diagnostic toolkit for the language of agency. Mind, Culture, and Activity, 23(2), 108-123.

Lima, A. F. d., Vieira, L., Guimarães, D. R., Perovano, A. P., & Mazzi, L. C. (2022). Panorama sobre os livros didáticos de Matemática no XIII ENEM: algumas peças de um mosaico em construção. In Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática. Even3. https://www.even3.com.br/anais/xivenem2022/483829-panorama-sobre-os-livros-didaticos-de-matematica-no-xiii-enem--algumas-pecas-de-um-mosaico-em-construcao

Lima, K. (2017). Relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática: uma análise a partir de elementos dos recursos do currículo e dos recursos dos professores [Tese de doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo]. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/20006

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Ministério da Educação. (2020). Guia digital PNLD 2021. https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_proj_int_vida/pnld_2021_proj_int_vida_apresentacao

Oolbekkink-Marchand, H. W., Hadar, L. L., Smith, K., Helleve, I., & Ulvik, M. (2017). Teachers' perceived professional space and their agency. Teaching and Teacher Education, 62, 37-46. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.11.005

Peralta, D. A. (2012). Formação continuada de professores de matemática em contexto de reforma curricular: Contribuições da teoria da ação comunicativa [Tese de doutorado em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho]. http://hdl.handle.net/11449/102015

Pereira, J. P. d. O., & Cunha, K. S. (2022). Performatividade e educação: A influência das avaliações externas no processo de ensino e aprendizagem de matemática. Educere et Educare, 17(41), 1-21. https://doi.org/10.48075/educare.v17i41.23101

Perovano, A. P., & Januario, G. (2024). Conceituando materiais curriculares formativos e discutindo seus atravessamentos no conhecimento profissional docente. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 26(4), 005-034. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2024v26i4p005-034

Priestley, M., Biesta, G., & Robinson, S. (2013). Teachers as agents of change: Teacher agency and emerging models of curriculum. In M. Priestley & G. Biesta (Eds.), Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice, (pp. 187-206). Bloomsbury Academic.

Priestley, M. R., Biesta, G., & Robinson, S. (2015). Teacher agency: An ecological approach. Bloomsbury Publishing.

Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211–246. https://doi.org/10.3102/00346543075002211

Remillard, J. T., & Heck, D. J. (2014). Conceptualizing the curriculum enactment process in mathematics education. ZDM - Mathematics Education, 46, 705-718. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0600-4

Secretaria de Educação (SEDU). (2020). PAEBES. Governo do Estado do Espírito Santo. https://sedu.es.gov.br/paebes

Secretaria de Educação (SEDU). (2024). Rotina Pedagógica Escolar - RPE. Governo do Estado do Espírito Santo. https://curriculo.sedu.es.gov.br/curriculo/wp-content/uploads/2024/05/rplp2seriesemana13030524.pdf

Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo. (2022). PAEBES 2022: Revista da Escola – Matemática. Universidade Federal de Juiz de Fora. https://prototipos.caeddigital.net/arquivos/es/colecoes/2022/PAEBES%202022%20-%20RE%20MT%20-%20WEB.pdf

Valverde, G. A., Bianchi, L. J., Wolfe, R. G., Schmidt, W. H., & Houang, R. T. (2002). According to the book: Using TIMSS to investigate the translation of policy into practice through the world of textbooks. Springer Dordrecht.

Wermke, W., & Höstfält, G. (2013). Contextualizing Teacher Autonomy in time and space: a model for comparing various forms of governing the teaching profession. Journal of Curriculum Studies, 46(1), 58-80. https://doi.org/10.1080/00220272.2013.812681.

Published

2025-11-29

How to Cite

Carvalho, A. M., & Amaral, R. B. (2025). The influence of the professional space on mathematics teachers’ agency in the use of textbooks. Educação Matemática Pesquisa, 27(5), 133–159. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2025v27i5p133-159

Issue

Section

Thematic Issue: Studies and research in Curricula and Mathematics Education