What is an image of a woman?
Reinvention of female bodies in contemporary comics
Keywords:
comic books, female bodies, sexuality, gender, binarismsAbstract
Over the past two centuries, female bodies have been depicted in idealized ways in Western or Westernized societies, according to a set of codes about what it means (or meant) to be a woman. This was also reflected in comic books. This article provides an essayistic reflection on certain historical transformations that imply radical (de)constructions of patriarchal knowledge surrounding female figures. Concepts that seemed rooted in the fatality of biology or nature, such as woman and femininity, reveal themselves as sociocultural constructions permeated by power relations and contested values, opening up horizons for reinventions that were unimaginable not long ago. Some manifestations of this phenomenon can be detected in contemporary comics, focusing on works that subvert gender binaries and break with modern visual discourses about what it means to be a woman.
References
BARROS, Ana Paula Oliveira. Homens e Mulheres produtores de HQ: Discursos sobre o corpo e a sexualidade da mulher na Indústria Cultural. 2017. (Dissertação – Programa de pós-graduação em Antropologia). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.
BARROS, Ana Paula Oliveira. Reinvenções das imagens de mulheres: Uma genealogia dos corpos femininos, da arte moderna aos quadrinhos contemporâneos. 2023. (Tese – Programa de pós-graduação em Comunicação). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2023.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BENTO, Berenice. Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador: Edufba, 2017.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
BOFF, Ediliane de Oliveira. De Maria a Madalena: representações femininas nas histórias em quadrinhos. 2014. (Tese – Doutorado em Ciências da Comunicação). ECA/USP, São Paulo, 2014.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
CIRNE, Moacy. Quadrinhos: Sedução e Paixão. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
DAMINELLI, Jessica. Elas fazem HQ!: mulheres brasileiras no campo das histórias em quadrinhos independentes. 2017. (Dissertação – Programa de Pós-graduação em Sociologia Política). Centro de Filosofia e Ciências Humanas, UFSC, Florianópolis, 2017.
DANTAS, Daiany Ferreira. Sexo, Mentiras e HQ: representação e auto-representação das mulheres nos quadrinhos. 2006. (Dissertação – Mestrado em Comunicação). UFPE, Recife, 2006.
DANTAS, Daiany Ferreira. Estética e humor nos quadrinhos feministas: a reconquista política do corpo pelo riso na HQ A origem do mundo (2018). Tempo e Argumento. Florianópolis, v. 12, n. 31, e0102, set./dez. 2020.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: Conversações: 1972- 1990. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992. p. 219-226.
FERRAZ, Maria Cristina Franco. Genealogia, comunicação e cultura somática. Famecos, v. 20, n. 1, p. 163—178, 2013.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 1986.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: A vontade de Saber. v. I. São Paulo: Graal, 1993.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
LUYTEN, Sonia M. Bibe. “Prefácio: sou a mulher que sou e não aquela que os outros querem que eu seja”. In: MARINO, Dani; MACHADO, Laluña (Org). Mulheres e quadrinhos. Florianópolis: Skript Editora, 2019.
MASSON, Gabriela Teixeira. Projeto pedagógico de formação da sexualidade da mulher e a Garota Siririca. 2016. (TCC – Graduação em Artes Visuais). Instituto de Artes, UnB, Brasília, 2016.
MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003. p. 399-420.
MULVEY, Laura. Prazer visual e cinema narrativo. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 437-453.
POMBO, Mariana. Desconstruindo e subvertendo o binarismo sexual e de gênero: apostas feministas e queer. Periódicus, Salvador, v. 1, p. 388-404, 2017.
PRECIADO, Paul Beatriz. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.
RUSSO, Mary. O grotesco feminino: risco, excesso e modernidade. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.
SENNA, Nádia da Cruz. Deusas de papel: a trajetória feminina na HQ do Ocidente. 1999. (Dissertação – Mestrado em Multimeios). Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 1999.
SIBILIA, Paula. O corpo reinventado pela imagem. In: DIOGO, Lígia; FURLONI, Álvaro; KOLB, David; SIVOLELLA, Alexandre (orgs). 1968, cinema, utopia e revolução. São Paulo: Caixa Cultural SP, 2008.p. 56-59.
SIBILIA, Paula. O que é obsceno na nudez? Entre a virgem medieval e as silhuetas contemporâneas. Famecos, Porto Alegre, v. 21, n.1, p. 24-55, 2014.
SIBILIA, Paula. A nudez autoexposta na rede: Deslocamentos da obscenidade e da beleza? Cadernos Pagu, Unicamp, Campinas-SP, n. 44, p. 171-198, jun. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1809-4449201500440171. Acesso em: maio 2025.
SIBILIA, Paula. Da hipocrisia aos cinismos: Transformações do “solo moral” nas democracias contemporâneas. Eco-Pós, v. 26, n. 01, p. 324-348, 2023. Disponível em: https://
doi.org/10.29146/eco-ps.v26i01.28055. Acesso em: jul. 2023.
VIANA, Germana. As quadrinistas do Social Comics. Ladyscomics, 2016. Disponível em: http://ladyscomics.com.br/as-quadrinistas-do-social-comics. Acesso em: ago. 2017.
WEBER, Max. A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ZIRBEL, Ilze. Ondas do Feminismo. Blogs de Ciência da Universidade Estadual de Campinas: Mulheres na Filosofia, v. 7, n. 2, p. 10-31, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Galaxia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.


Este obra está licenciada com uma Licença