Tensions between politics and Aesthetics in Cyberculture

Authors

  • Silvana Barbosa Macêdo Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Centro de Artes, Departamento de Artes Visuais
  • Diana Maria Gallicchio Domingues Universidade de Caxias do Sul (UCS) - Brasil

Keywords:

cyberculture, interactive installation, aesthetics versus politics

Abstract

We begin by examining the tensions between political and aesthetic aspects of cyberculture. Initially, we discuss the early utopian aspirations which saw the Internet as a democratic instrument, motivating the practice of artists who created net.art and, more recently, groups associated with the antiglobalization movement and cyberfeminism. These groups focused on the use of technology to mobilize actions and discussions about the impact of the digital culture on the life of marginalized communities, questioning the role of the Internet in the global market economy, articulating forms of resistance to neoliberalism. We then examine artistic productions of a more lyrical nature connected to the interactive installation. Upon examining the political and aesthetic aspects of cybercultural practices separately, we find it easy to identify groups with a strong tendency either for political activism or for involvement in research on sensorial perception, but we conclude that a strict division between “aesthetic versus political” approaches should be avoided.

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Author Biographies

Silvana Barbosa Macêdo, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Centro de Artes, Departamento de Artes Visuais

Possui (mestrado) MA Fine Arts - University of Northumbria at Newcastle (1999) e PhD Fine Arts - University of Northumbria at Newcastle(2003). Atualmente é professora efetiva da Universidade do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Video Arte, Ciberarte e Pintura, atuando principalmente nos seguintes temas: colaboração, arte e ciência, alegoria e arte digital. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/5051256206177575

Diana Maria Gallicchio Domingues, Universidade de Caxias do Sul (UCS) - Brasil

Diana Maria Gallicchio Domingues concluiu o Pós-Doutorado na Université Paris VIII, França, ATI e Technologies de L´Image; INREV, Image Numérique et Réalité Virtuelle, em 2003 e o doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, em 1993. Atualmente é professora titular da Universidade de Caxias do Sul e pesquisadora PQ CNPq 1B do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Artista e teórica com pesquisas em ciberarte e cibercomunicação, ambientes interativos, imersivos, software art, com interfaces móveis e ambientes autônomos. Autora e organizadora de livros como Criação e Poéticas Digitais, EDUCS, 2005; Arte e Vida no Século XXI: Tecnologia, ciência e criatividade, UNESP, 2003; Criação e Interatividade na Ciberarte, Experimento, 2002; A Arte no Século XXI: a humanização das tecnologias, UNESP, 1997. Textos publicados no Brasil e no exterior, entre eles Leonardo e Digital Creativity. Orientou 2 dissertações de mestrado e co-orientou 1, co-orientou 4 teses de doutorado, além de ter orientado mais de 86 trabalhos de iniciação científica nas áreas de Artes, Ciência da Computação e Comunicação. Mais de 130 exposições coletivas e 40 individuais. Em suas atividades profissionais interagiu com 70 colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/5043080196932200

Published

2007-08-06

Issue

Section

Artigos | Articles