About definitions of expressionism: the fantastic genre films of Weimar Republic

Authors

  • Laura Loguercio Canepa Universidade Anhembi Morumbi

Keywords:

silent movies, expressionism, fantastic cinema

Abstract

The paper proposes a brief analysis of the movies “Die Puppe” (1919), “Orlacs Haende” (1924), “Das Waxfigurenncabinett” (1924) and, especially, “Schatten” (1923), held in Weimar Republic, putting in question the main definitions of the so-called German expressionist cinema. It suggests the possibility of looking to these films and some of his contemporaries as representatives from a fantastic point of view linked to expressionism (as well as other sources) that uses irony and self-awareness often ignored by the historical memory of the movies of this the period.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Laura Loguercio Canepa, Universidade Anhembi Morumbi

Laura Loguercio Cánepa é doutora em Multimeios pelo IAR-Unicamp (2008), mestre em Ciências da Comunicação pela ECA-USP (2002) e graduada em Jornalismo pela FABICO-URFGS (1996). Atualmente, é professora do Mestrado em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo. Foi coordenadora dos cursos de Realização Audiovisual da Unisinos - RS (2006/2008) e Jornalismo da FIZO -SP (2005).

Published

2010-07-24

Issue

Section

Dossiê | Dossier