Brazil’s new middle class in I Love Paraisópolis telenovela: the effects of meaning of society

Authors

  • Conrado Moreira Mendes Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Keywords:

telenovela, Brazil’s new middle class, french semiotics.

Abstract

This paper analyses the discursive construction of Brazil’s new middle class (also called new class C) in the Brazilian telenovela (soap opera) I Love Paraisópolis, applying French semiotics as theoretical reference. Therefore, the frst chapter of this telenovela, broadcasted by Rede Globo, in 2015, is taken as corpus. In the story, the main character, Marizete, lives in Paraisópolis favela, in São Paulo. It is noticeable, in this case, that the new class C does not play a peripheral part,, but stars the central plot in the script. Thereby, acknowledging that the Brazil’s new middle class has privileged locus in the favela the telenovela is named after, the scenes are analyzed concerning the narrative and discursive levels of the generative path of meaning. Finally, taking into account Landowski’s (2002) model about the modes of relation to the otherness, it is presented how the relations between city and favela are established, also considering some elements of visual language. This pathway, therefore, allows to understand some of the social configurations in I Love Paraisópolis, considering, evidently, this society as an effect of meaning.

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Author Biography

Conrado Moreira Mendes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutor em Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (2013), tendo realizado estágio doutoral de um ano na Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis, França (2011-2012). Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009) e Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela mesma Instituição (2006). É Professor Adjunto I da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), Curso de Publicidade e Propaganda, campus Poços de Caldas, desde 2013, tendo sido efetivado por meio de Concurso (Processo de Seleção Externa de Docentes – Edital Nº 046/2015), em 2015. É líder do Grupo de Pesquisa em Estudos Comunicacionais (GPEC) certificado pelo CNPq, da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, e coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Comunicação (NEP.Com) do Curso de Publicidade e Propaganda, PUC-MG, campus Poços de Caldas. É pesquisador do grupo de pesquisa certificado pelo CNPq Semiótica: modelos teóricos e descritivos (USP), liderado pelos Profs. Drs. Luiz Augusto de Moraes Tatit e Ivã Carlos Lopes. Foi Editor-Convidado da Revista Estudos Semióticos (ISSN 1980-4016), entre 2011 e 2013, publicação semestral em meio eletrônico do Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística Geral da Universidade de São Paulo. Atua principalmente nas seguintes áreas: Semiótica Discursiva e Comunicação. É organizador da obra ‘Em torno do acontecimento: uma homenagem a Claude Zilberberg’ (Appris, 2016), juntamente com Glaucia Muniz Proença Lara.

Published

2017-12-03

Issue

Section

Artigos | Articles