#u2youtube and computer mediated performance

Authors

  • Simone Maria Andrade Pereira de Sá Universidade Federal Fluminense
  • Ariane Diniz Holzbach Universidade Federal Fluminense

Keywords:

U2, YouTube, Twitter, performance, social networks

Abstract

Starting from the premise that the notion of musical performance is the key factor for enjoying pop music, we discuss the role of the YouTube and Twitter platforms in the reconfiguration of this experience. To this end, we analyze the U2 concert broadcast on YouTube, which captured the largest audience of simultaneous access to the website, and its repercussions in real time on Twitter, based on which we seek to explore the notion of computer mediated performance. We will discuss the concept of performance starting from Simon Frith’s argument and extending the discussion to aspects not covered by the author, such as the central role of technological mediations in this process. Finally, we will discuss the characteristics of YouTube and Twitter, linking them to the discussion about the reconfiguration of the audience’s role based on participatory culture.

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Author Biographies

Simone Maria Andrade Pereira de Sá, Universidade Federal Fluminense

Professora adjunta da Universidade Federal Fluminense - curso de Estudos de Mídia e Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984), mestrado em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1991); doutorado em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996) e pós-doutorado cursado na McGill University, Montreal (2008), Canadá.

Ariane Diniz Holzbach, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda e Mestre em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense. Graduada em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora da Universidade Gama Filho e da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Published

2010-12-30

Issue

Section

Artigos | Articles