The theatrical and critical artificialism of Jean Renoir in The golden coach

Authors

  • Cláudia Cardoso Mesquita Universidade Federal de Minas Gerais
  • Cícero Pedro Leão de Almeida Oliveira UFMG

Keywords:

Jean Renoir, french cinema, theater, artificialism, mise-en-scène

Abstract

The article looks into the film The Golden Coach (1952), directed by Jean Renoir, seeking to identify how the director’s stylistic and dramaturgical choices constitute a theatrical artificialism. From
the analysis of the mise-en-scène and the dramaturgy of the work, we analyzed how such artificialism results in a playful and incisive perspective on social relations. The theatrical aspect of the work is analyzed from the formal elements that are more common in the
theater, such as the frontality of the faces, the denaturalization and the imprisonment of the spaces, or in a cinema considered theatrical, as the lateral entrances and exits, but which are preserved by Renoir’s style.

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Author Biographies

Cláudia Cardoso Mesquita, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora do Curso de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG. Doutora em Ciêncas da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da USP. Integra o grupo de pesquisa Poéticas da Experiência.

Cícero Pedro Leão de Almeida Oliveira, UFMG

Cícero Pedro Leão de Almeida Oliveira é mestre em Comunicação Social pela UFMG, com pesquisa sobre o cineasta Jean Renoir. Jornalista pela mesma universidade, atua como crítico de cinema  no portal Cinemascope e na revista Rocinante.  

Published

2020-07-06

Issue

Section

Artigos | Articles