Judgments of value and the value of judgments: strategies of valuation in the practice of samba

Authors

  • Felipe Costa Trotta Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Brasil

Keywords:

popular music, musical genre, samba, pagode, value

Abstract

Every esthetic experience involves symbolic sharing of tastes and representations that are particularly visible in the construction of value judgments. In popular music, musical genres work as representations through which individuals and social groups develop quality criteria that begin to guide musical experiences and shape identities. This paper discusses strategies of valuation surrounding the practice of samba, particularly those that emerged in the 1990s, motivated by the success of “romantic pagode” groups. At that time, samba became divided into two categories, i.e., “root samba” and “pagode”, representing different and conflicting forms of attributing values and gaining esthetic and commercial legitimacy.

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Author Biography

Felipe Costa Trotta, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Brasil

Professor adjunto do Departamento de Comunicação Social da UFPE e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Possui Bacharelado em Música - Habilitação em Composição pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Uni-Rio, 1996), Mestrado em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Uni-Rio, 2001) e Doutorado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, 2006). Atua como instrumentista, arranjador e compositor, com destaque para a composição de trilhas para dança, teatro e cinema. Como pesquisador, tem desenvolvido principalmente temas ligados à inserção da música na sociedade, interpretando as relações entre estética e mercado, indústria e experiência cultural, seja através das práticas da música popular ou pelo crescente segmento da sonorização de mídias digitais. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/5226357022961460

Published

2007-06-05

Issue

Section

Artigos | Articles