Eidos in movement: from the reception to the creation of the audiovisual

Authors

  • Regina Rossetti Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), Pró-reitoria de Pós-graduação e Pesquisa - Brasil
  • João Batista Freitas Cardoso Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), Pró-reitoria de Pós-graduação e Pesquisa - Brasil

Keywords:

audiovisual and philosophy, communication and Plato, image and movement

Abstract

Eidos in movement: from the reception to the creation of the audiovisual — Starting from Bergson’s well-known image of the cinematographic mechanism of intelligence and perception, we enter the world of Plato’s ideas in search of the distinction between the continuous movement of the real and of eidos as a stable representation of the instability of things. The concepts of eidos and of movement are then used to analyze the conception, production and reception of an audiovisual product. The need for stabilizing the real movement of things and of events is present at various moments in the audiovisual process, namely: in the script, which uses words of a language that solidifies the fluidity of the creation; in the storyboard, which represents the most important actions graphically and statically; in the framing of the images, which separates the privileged moments from the continuous flow of reality; in photograms or videographic pictures, which are still images of real movement; in the perception of the spectator, who captures instants of reality in order to then align them; in memory, which selects and separates the most meaningful moments it perceives, and lastly, in the comments of the spectator, who examines and describes the mental images he has captured.

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Author Biographies

Regina Rossetti, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), Pró-reitoria de Pós-graduação e Pesquisa - Brasil

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1990), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995), doutorado em Filosofia pela Universidade de São Paulo (2000) e pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é docente do Programa de Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Filosofia da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia contemporânea e mediação; epistemologia da comunicação; imagem, intuição e linguagem; criação e comunicação;cultura e mídia. Autora do livro Movimento e Totalidade em Bergson pela Edusp. Última atualização do currículo em 15/08/2008 CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/8926938260180321

João Batista Freitas Cardoso, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), Pró-reitoria de Pós-graduação e Pesquisa - Brasil

Possui graduação em Publicidade e Propaganda pela Universidade Católica de Santos (1994), mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é professor titular do Programa de Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) e professor nas universidades Mackenzie e Santa Cecília (UNISANTA), onde coordena os cursos de Publicidade e Artes Visuais. Membro do Núcleo de Estudos em Comunicação e Inovação da Universidade USCS, tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Direção de Arte, atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação visual, semiótica, cenografia, criação publicitária e artes plásticas. Última atualização do currículo em 19/10/2008 CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/5642583841503466

Published

2007-07-11

Issue

Section

Dossiê | Dossier