Photography and the representation of suffering

Authors

  • Carolina Sá-Carvalho Pereira Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Mauricio Lissovsky Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Keywords:

fotografia, sofrimento, representação, vítima, espaço público

Abstract

Photography and the representation of suffering — Based on a comparison of three photographs — Lewis Hine’s “A Madonna of the tenements”, Dorothea Lange’s “Migrant mother”, and the image of João Hélio printed on his mother’s t-shirt — this paper examines the transformations that the representation of suffering and pain have undergone. The public dimension of these images — through the image of the suffering mother — illustrates the changes the public space has undergone and the central role of the victims’ discourse in the contemporary world.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carolina Sá-Carvalho Pereira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui graduação em Comunicação Social (2005) e mestrado em Comunicação e cultura (2008) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: fotografia, sofrimento, política, risco, violência e mídia. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/1369180838866805

Mauricio Lissovsky, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

possui graduação em História pela Universidade Federal Fluminense (1981), mestrado em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995) e doutorado em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Teoria da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: fotografia, cinema, memória, e poítica. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/8617902192670705

Published

2007-09-30

Issue

Section

Artigos | Articles