Counterintuitive publicity and the rebound effect

Authors

  • Francisco Leite Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP)
  • Leandro Leonardo Batista Universidade de São Paulo (USP)

Keywords:

publicidade contra-intuitiva, crenças, estereótipo, efeito ricochete

Abstract

Counterintuitive publicity and the rebound effect — This paper shares with the reader some conceptual ideas of counterintuitive advertising, observing its possible effects on the reevaluation and deconstruction of beliefs and social stereotypes in the cognitive make-up of the viewer. The ironic rebound effect is singled out among the probable reflexes, according to the theory propounded by Daniel M. Wegner. This theory is applied taking as an example Fiat’s commercial “The Driver”, which was part of an advertising campaign in Brazil called “Review your concepts” to introduce its new Palio 2002 car model. The authors are currently engaged in a laboratory experiment to measure the above described theory in a consistent manner.

Metrics

PDF views
1,276
Jan 2008Jul 2008Jan 2009Jul 2009Jan 2010Jul 2010Jan 2011Jul 2011Jan 2012Jul 2012Jan 2013Jul 2013Jan 2014Jul 2014Jan 2015Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 2026117
|

Author Biographies

Francisco Leite, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), na área de Interfaces Sociais da Comunicação, e Bacharel em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda, pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo (UNISAL).

Leandro Leonardo Batista, Universidade de São Paulo (USP)

Possui mestrado em Propaganda - University of North Carolina (1990) e doutorado em Comunicação Social - University of North Carolina (1996). Atualmente é professor doutor da ECA-Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Relações Públicas e Propaganda, atuando principalmente nos seguintes temas: publicidade, pesquisa de mercado, comunicação de riscos, realidade virtual, comportamento do consumidor, recepção, persuasão e propaganda comparativa. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/6490537603735219

Published

2007-10-29

Issue

Section

Artigos | Articles