Affection crisis: privacy and everyday life in film and television

Authors

  • Patricia Colmenero Moreira de Alcantara Universidade de Brasília (UnB)
  • Fabíola Calazans Universidade de Brasília (UnB)

Keywords:

privacy, everyday life, cinema, television, affections

Abstract

When intimacy is the main theme of both television programs and in movies theaters, an affection crisis is observed,in which the risk of subjective imprisonments and reification intensify. In this paper we analyze two empirical objects that emphasize the theme of everyday life and privacy, which pervade some affective territories, such as the film "A woman is a woman", of Jean-Luc Godard, and contemporary television, in particular the Brazilian television channel GNT. In conclusion, the trajectory of the self seems threatened by the marketing of affective performances.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patricia Colmenero Moreira de Alcantara, Universidade de Brasília (UnB)

Doutoranda em Cinema na linha de Imagem em Som pela Universidade de Brasília. Mestra pela linha de Imagem em Som (UnB). Possui graduação em Letras - Português pela mesma universidade. Docente da faculdade IESB, atua nas disciplinas de Introdução à Fotografia, História do Cinema e Roteiro.

Fabíola Calazans, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade de Brasília, na linha Imagem e Som. Mestre em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação do Instituto de Artes e Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense, na linha Tecnologias da Comunicação e da Informação. Professora ajunta e pesquisadora do Departamento de Audiovisuais e Publicidade, da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, com interesse em temas culturais contemporâneos relativos à cultura da mídia, à tecnocultura, ao corpo e à produção de subjetividades.

Published

2015-05-12

Issue

Section

Artigos | Articles