Resonances among cinema, chants and bodies in the film The Hyperwomen

Authors

  • Bernard Belisário Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG.

Keywords:

documentary, indigenous cinema, Kuikuro, mise-en-scène.

Abstract

This paper analyzes the Brazilian documentary The Hyperwomen (2011) to describe the way the ritual chants take part in the setting of the persons filmed, as well as the camera itself. The film approaches the making of Jamugikumalu, the great female ritual at Alto Xingu. The chants, indispensable to the solemn liturgy, come up with the  film as a mover of many registered performances. This text searches on the documented setting for those possible relations existing among the chants’ sonorous-musical form, the bodies of the persons on focus, and the movements of the camera while recording.

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Author Biography

Bernard Belisário, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG.

Estudante de doutorado no Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da UFMG onde desenvolve sua pesquisa acerca dos filmes-rituais do cinema indígena. Desde 2003 atua em projetos de formação audiovisual nos mais diversos contextos sócio-culturais brasileiros. Trabalhou na emissora de televisão Rede Minas, onde atuou como diretor de documentários no Núcleo de Registro do Patrimônio Imaterial. É montador, finalizador e colorista de cinema além de membro da ONG Associação Imagem Comunitária.

Published

2015-11-12

Issue

Section

Artigos | Articles