Archives and spirals: Slow homecoming, the film that does (not) exist

Authors

  • Pablo Gonçalo Pires de Campos Martins UNILA, Universidade da Integração Latino-Americana; Escola de Comunicação - Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

screenplay, archive, Wim Wenders, Peter Handke, New German cinema, German literature.

Abstract

The paper presents, describes and analyzes the screenplay entitled Slow homecoming, by Wim Wenders, which was written in 1982 and has never been filmed. The work is an adaptation of the homonymous tetralogy by Peter Handke and represents a shift in landscape aesthetics, both in film and literature. This work led me to ask more speci c questions about the role of the script in narratives that make up a certain history of cinema. Furthermore, I gradually discovered the meaning and value of a script, whether historical or narrative, for a nonexistent lm. The script is de ned as an archive, as conceived by Jacques Derrida, who also points to the future and might announce spectral aspects of film history. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Pablo Gonçalo Pires de Campos Martins, UNILA, Universidade da Integração Latino-Americana; Escola de Comunicação - Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pablo Gonçalo é doutor em Comunicação pela ECO-UFRJ. Foi bolsista do DAAD e realizou sua pesquisa sanduíche na Universidade Livre de Berlim, FU. Pesquisa os temas de ekphrasis, história do roteiro, os diálogos entre arte e cinema, os arquivos e as paisagens, literatura moderna alemã e austríaca. É professor da UNILA, roteirista, curador do Festival de Brasília do Cinema Brasileiro, crítico e colaborador da Revista Cinética. É membro da SOCINE, da Society for Cinema and Media Studie (SCMS), da Network for European Cinema Studies (NECS) e da Screenwriting Research Network (SRN).

 

Published

2016-12-04

Issue

Section

Artigos | Articles