Kristeva and Butler: significance, performativity and production as parameters towards a critical semiotics

Authors

  • Cássio de Borba Lucas Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS)
  • Alexandre Rocha da Silva Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS)

Keywords:

significance, performativity, productivity, semiotics.

Abstract

This article proposes a dialogue between Julia Kristeva and Judith Butler’s theories, with the goal of exposing their contributions to a critical semiotics of communication. It indicates, therefore, a series of resonances that seem to connect the distinct projects of both authors in the same post-structuralist vein. In the first section, these resonances are explored through the notions of “discursively conditioned experience”, “signifying practices” and the possibility of a “critical intervention” in communication based on deconstruction. In the second section, the effort is to indicate the centrality and productivity, in both the authors’ thoughts, of the concept of production, which seems to fundament the theories of significance (Kristeva) and performativity (Butler) as critical perspectives towards a micropolitics of communication.

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Author Biographies

Cássio de Borba Lucas, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS)

Mestre em Comunicação e Informação pelo PPGCOM-UFRGS; doutorando em Comunicação e Informação pelo PPGCOM-UFRGS.

Alexandre Rocha da Silva, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM-UFRGS)


Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Mestre em Semiótica pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos; Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, pós-doutorado na Université de Paris III.

Published

2019-06-15

Issue

Section

Artigos | Articles