Light, shadow, twilight and the creation of meanings in A erva do rato

Authors

  • Ana Carolina Roure Malta de Sá Universidade de Brasília
  • Susana Madeira Dobal Universidade de Brasília

Keywords:

cinematography, light, shadow, twilight, chiaroscuro.

Abstract

This paper proposes a reflection on the importance of Walter Carvalho’s cinematography to transform light, shadow and darkness into resources that create layers of meaning in the narrative of Julio Bressane’s A erva do rato. The film is a free adaptation of the short stories “Um esqueleto” and “A causa secreta”, both by Machado de Assis, and tells the story of a strange love partnership, shaken by the unexpected appearance of a rat. Elements such as voyeurism, perversion and fetishism appear in the dim light or through chiaroscuro, in a mysterious and obscure atmosphere. Light and shadow act as structuring elements of the film and dialogue with pictorial references. 

Author Biographies

Ana Carolina Roure Malta de Sá, Universidade de Brasília

Ana Carolina Roure Malta de Sá é doutoranda no PPG em Comunicação, na linha Imagem, Estética e Cultura Contemporânea, na Universidade de Brasília (UnB). Possui mestrado em Comunicação Social (UnB), especialização em Filosofia da Arte (IFITEG) e graduação em Letras (PUC-GO). 

http://lattes.cnpq.br/9454520393216593

Susana Madeira Dobal, Universidade de Brasília

Susana Dobal é fotógrafa e prof. no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, na Universidade de Brasília (UnB). Fez mestrado em fotografia (ICP/NYU), doutorado em História da Arte (CUNY/GC) e pós doutorado na Université Paris 8 (2009) e na Aix-Marseille Université (AMU 2014).

http://lattes.cnpq.br/5063008053842213

Published

2020-10-07

Issue

Section

Artigos | Articles