The presence of arquetypes in youtubers: modes and strategies of influence

Authors

Keywords:

youtubers, archetypes, influence, YouTube.

Abstract

Among the changes occurred in the modes of influence, there are the new formats made possible by digital networks. YouTube, through “your” celebrities, is one of those networks. Its forms of influence mix old schemes with new socio-technical systems. Based on the SocialBlade rankings, three of the main youtubers in the “Portuguese speaking space” were selected. Qualitatively, and based on the theory of archetypes, the presence of archetypes and the way they are used in titles, construction, legitimation and content manipulation were analyzed. The creation of common figures and elements (play, anger, violence, revenge, shadow, mother or God) between producer and consumer is one of the most common strategies to “capture” the attention of followers. 

Author Biography

Pedro Rodrigues Costa, CECS - Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho, Braga, Portugal)

Pedro Rodrigues Costa é doutorado em Ciências da Comunicação (Sociologia da Comunicação e Informação), pela Universidade do Minho, com a tese Entre o Ver e o Olhar: Ecos e Ressonâncias Ecrãnicas (2013). É mestre em Sociologia (especialização em Sociologia das Organizações e do Trabalho) e licenciado em Sociologia.

Entre as suas áreas de investigação constam as questões em torno da Cibercultura, Tecnologia e Estudos sobre redes sociais digitais. É investigador do CECS, onde integra o Grupo de Estudos Culturais e o Museu Virtual da Lusofonia.

Destacam-se, nas suas diversas competências de investigação, a análise de dados em SPSS e a análise de conteúdo em NVIVO. Na lista dos trabalhos de investigação mais recentes, constam os seguintes temas: A presença de arquétipos nos youtubers: modos e estratégias de influência (Costa, 2019); O medo do consumo solitário: comentários nos canais infantojuvenis de YouTube do Brasil e de Portugal (Costa & Capoano, 2020); Suicídio e redes sociais: aproximações em português no Facebook, no instagram e no YouTube (Costa & Araújo, 2020) e Dar “vistas” ao ecrã em rede: problemáticas, desafios e consequências da era digital (Costa, 2020).

Published

2020-10-07

Issue

Section

Artigos | Articles