Decolonial crossings of contemporary black South African photography

Authors

Keywords:

photography, South Africa, contemporary black art, decolonial, Kgomotso Neto

Abstract

The images by the visual artist Kgomotso Neto reveal African decolonial narratives and aesthetic practices represented by new markers of freedom and by the record of everyday life in South African townships and urban centers. The article observes how places, symbols and identities are taken in his photographs, emphasizing the ways in which blackness is per- ceived and constructed through a lens which reveals new ways of contesting the colonial legacy. Based on the analysis of two of his artistic projects, the text argues that his transit through different references and languages and his intimate relationship with urban daily life allow him to play games with the representations of bodies and places, inviting us to perceiving lifestyles, freedom and fashion as space of struggle and resistance, with which the artist seeks to point out and overcome gaps and colonial oppressions.

Author Biographies

Daniel Meirinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Programa de Pós-Graduação em Estudo das Mídias PPgEM

Professor adjunto do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor do Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM/UFRN). Pós-doutorado em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (PPGCOM-UERJ). Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa (UNL, Portugal). Mestre em Comunicação e Artes pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (FCSH UNL, Portugal). Graduado em Comunicação Social - Habilitação Jornalismo pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). É pesquisador do Grupo Pragmáticas da Comunicação (PRAGMA-UFRN). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em comunicação visual, atuando com pesquisas sobre: metodologias participativas visuais, fotografia, artes visuais, decolonialidade, raça, negritude, direitos humanos e juventude. 

Fernando Gonçalves, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Professor Associado da Faculdade de Comunicação da Uerj e do PPGCOM-Uerj, bolsista de produtividade nível 2 do CNPq e artista visual. É Doutor em Comunicação e Cultura pela UFRJ (2003) e Pós-doutor em Sociologia do Cotidiano pela Universidade Paris V (2008). Foi professor convidado na Universidade de Montpellier III em 2019 e pesquisador visitante na Universidade de Bari, em 2016. Em 2002, realizou estágio doutoral na Tisch School of the Arts da NYU. Foi Diretor da Faculdade de Comunicação Social entre 2012 e 2016 e Vice-Coordenador do PPGCOM-Uerj em 2011. Coordenou o GT de Estudos de Cinema, Fotografia e Audiovisual da Compós de 2018 a 2019, tendo sido Vice-Coordenador de 2016 a 2017. Coordena, desde 2010, o Grupo de Pesquisa TRAMA, certificado pelo CNPq

Published

2021-07-07

Issue

Section

Artigos | Articles