The Silence in The Passion of Joana D’Arc
Keywords:
The Passion of Joana D’Arc, history of the cinema, Carl-Theodor Dreyer, silent cinemaAbstract
The paper addresses the film The Passion of Joana D’Arc (1927), by Carl-Theodor Dreyer, which sought to represent the state of grace of the iconic character, resorting to the exhaustive use of the foreground (as evidenced by his vast critical fortune), but also choosing a completely silent ambience, which makes the film both a reliable document to the historical fact and an artistic work with dense organicity. The description of significant moments of the work is supported by historiographic references (Johan Huizinga and Alain Corbin) and theoretical references (José Moure and John Cage).
References
AUMONT, J. Du visage au cinema. Paris: Etoile/Cahiers du Cinéma, 1992.
___________. O olho interminável - cinema e pintura. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
BALÁZS, B. Béla Balázs: Early Film Theory. New York: Berghahb, 2010.
BERNANOS, G. Sob o sol de Satã. Tradução de Jorge de Lima. Rio de Janeiro: Realizações, 2010.
BONITZER, P. Le gros orteil. Cahiers du cinéma, Paris, n. 232, outubro 1971.
BORDWELL, D. Filmguide to La Passion de Jeanne D’Arc. Bloomington: Indiana University Press, 1973.
______________. The films of Carl-Theodor Dreyer. Califórnia: University of California Press, 1981.
CAGE, J. Silence. Connecticut: Wesleyan University Press, 1973.
CHASTEL, A. Traité de la peinture de Léonard. Paris: Berger - Levrault, 1987.
CHION, M. La voz en el cine. Madri: Catedra, 2004.
CORBIN, A. A History of the Silence - From the Renaissance of the Present Day. Londres: Politty Press, 2018.
DELEUZE, G. L'Image-Mouvement. Paris: Éditions de Minuit, 1983.
DROUZY, M. A qui appartient la Jeanne D’Arc de Dreyer? 1895 - revue d'histoire du cinéma, n. 3, p. 3-6, 1987.
EISENTEIN, S. The film sense. LEYDA, Jay (org.). New York: Meridian, 1957.
EISNER, L. Rencontre avec Dreyer. Cahiers du Cinéma, n. 48, 1955.
ERBER, L.. A captura dos corpos falantes no cinema de Carl Th. Dreyer. Tese de Doutorado: PUC-RJ, 2012.
GODARD, J.-L. Introdução a uma verdadeira história do cinema. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
HUIZINGA, J. O declínio da Idade Média. São Paulo: Ulisseia, 1985.
KIERKEGAARD, S.. Temor e Tremor. In: Os pensadores. São Paulo: Abril, 1974.
MOURE, J. Du silence au cinéma. MEI - Mediation et Information, Paris, 1998. p. 24-38.
O'BRIEN, C. Rethinking National Cinema: Dreyer's La Passion de Jeanne D’Arc and the Academic Aesthetic. Cinema Journal, v. 35, n. 4, verão 1996.
ORLANDI, E.P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6ª ed. Campinas - SP: Editora da Unicamp, 2007
PELEKIN, J. Maria através dos séculos - seu papel na história da cultura. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
PICARD, M.. The World of Silence. Nova York: Gateway, 1963.
SADOUL, G. História do cinema mundial. Rio de Janeiro: Martins, 1963.
SIMMEL, G. La signification esthétique du visage [1901]. In: SIMMEL, G. La tragédie de la culture et autres essais. JANKÉLÉVITCH, Vladimir (org.) Paris: Bibliothèque Rivages, 1988.
STEINER, G. O repúdio à palavra. In: STEINER, G. Linguagem e silêncio - ensaios sobre a crise da palavra. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
VIEIRA, Y. F. A Paixão de Joana D’Arc segundo Dreyer. In: MACEDO, J. R.; MONGELLI, L. M. (. ). A Idade Média no cinema. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tatiane Monteiro da Cruz, Adilson Mendes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.