Multimedia performance: analysis of examples and conceptual implications

Authors

Keywords:

intermedia, spatial montage, audiovisual multimedia performance

Abstract

The paper proposes an analysis of multimedia performances presented between the 1970s and the 1990s, which explore elements of the opera structure and explore the possibilities of spatial montage allowed by the stage environment. The text starts with a contextualization on the challenges that are presented to the critical analysis of experimental audiovisual — specially events — as a consequence of the constant terminological change with the appearance of new technologies impacting the conceptual field and its poetics. Then, it seeks to organize the critical repertoire constituted around the dialogues between opera and multimedia performance, examining how the most recent thoughts on intermedia articulations of language are part of the fruitful and plural tradition of opera. Finally, the text focus on the analysis of significant works from this universe, with a closer look at the production of artists such as José Roberto Aguilar, Arrigo Barnabé and Décio Pignatari in partnership with Lívio Tragtenberg and Wilson Sukorski.

Author Biographies

Marcus Vinicius Fainer Bastos, PUC-SP

Marcus Vinicius Fainer Bastos é professor da PUC-SP. Publicou os livros Audiovisual ao Vivo: tendências e conceitos (com Patricia Moran, Intermeios, 2020), Limiares das Redes (Intermeios, 2014) e Cultura da Reciclagem (Noema, 2007, ebook), além de organizar Audiovisual Experimental. Arqueologias, diálogos, desdobramentos (com Natalia Aly, Pontocom, 2018), Cinema Apesar da Imagem (com Gabriel Menotti e Patricia Moran, Intermeios, 2016) e Mediações, Tecnologia, Espaço Público: panorama crítico da arte em mídias móveis (com Lucas Bambozzi e Rodrigo Minelli, Conrad, 2010).

Patricia Moran Fernandes, USP

Patricia Moran Fernandes é professora assistente do CTR da ECA/USP.  É mestre em Comunicação Social pela UFRJ e doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP. Dirigiu documentários e ensaios experimentais, conquistando prêmios nacionais e internacionais. Coordenou a coleção de livros do CINUSP, editando dois volumes. Organizou pela Intermeios Cinema Apesar da Imagem (com Marcus Bastos e Gabriel Menotti, 2016) e pela Iluminuras Cinemas Transversais (2016). Em 2020 lançou Audiovisual ao vivo. Tendências e Conceitos, com Marcus Bastos. Atualmente edita a Significação: Revista de Cultural Audiovisual. Pesquisa poéticas experimentais e ao vivo.

References

BAUDELAIRE, C. Richard Wagner e Tannhäuser em Paris. (1861). In: LOPES, E. M. T. (org. e trad.). Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BASTOS, M.; MORAN, P. Uma arqueologia da Performance Audiovisual. In: 9º Encontro Internacional de Grupos de Pesquisa. Convergências entre Arte, Ciência, Tecnologia e Realidades Mistas. São Paulo: Unesp, 2019.

BERGHAUS, G. Avant-garde Performance. Live Events and Electronic Technologies. Londres: Palgrave Macmillan, 2005. Loc 215 de 10076.

CAMPOS, A. de; CAMPOS, H. de; PIGNATARI, D. Teoria da Poesia Concreta. Textos Críticos e Manifestos 1950-1960. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1975.

DIXON, S. Digital performance. A history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge/London: The MIT Press, 2007.

FAVARETTO, C. Tropicália. Alegoria, Alegria. São Paulo: Kairos, 1979.

GARCIA, W. Clara Crocodilo e Nego Dito: dois perigosos marginais? In: revista Antíteses, v. 8, n. 15, p. 10-36. Londrina: UEL, jan./jun. 2015.

KITTLER, F. World-Breath. On Wagner’s Media Technology. In: The truth of the technological world. Essays on the genealogy of presence. Stanford: Stanford University Press, 2013.

MAUTNER, J. Fragmentos de um sabonete. Rio de Janeiro: Ground Informação, 1976.

MEIRELLES, L. C. J. 3 Óperas de José Roberto Aguilar e algumas referências da arte conceitual dos anos 70. São Paulo: ECA/USP, 2011. Dissertação de Mestrado em Artes Visuais.

______. ‘Óperas conceituais’ dos anos 70 de José Roberto Aguilar. In: 19º Encontro da Associação Nacional de Pesquisa em Artes Plásticas. Entre Territórios. Cachoeira (BA): UFRB, 2010.

MORAN, P. A noção de tempo na performance como acontecimento. Palestra na Ephemeral Expanded Lecture Series. Porto: FLUP, 2015.

______. A montagem dos VJs: entre a estimulação ótica e a física. In: DOMINGUES, D.; VENTURELLI, S. Criação e Poéticas digitais. Caxias do Sul: EDUCS, 2005.

NAZARIO, L. O universo de Clara Crocodilo. In: Da natureza dos monstros. São Paulo: Editora do Autor, 1983.

RAJEWSKY, I. O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Journal: Intermediality History and Theory of the Arts, Literature and Technologies. Intermediality 6 (2005): 43–64. Montreal: Université de Montréal, Université Laval e UQÁM. Disponível em: https://www.erudit.org/en/journals/im/2005-n6-im1814727/1005505ar/

SALTER, C. Entangled. Technology and the transformation of performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010.

SARMENTO, F. José Roberto Aguilar. 1960-1989. Introdução: Nelson Aguilar; Textos: Solange Lisboa. São Paulo: GPA Projetos Culturais, 2013.

WAGNER, R. Outlines of the Artwork of the Future. In: PACKER, R.; JORDAN, K. (ed.) Multimedia. From Wagner to virtual reality. New York. London: W.W. Norton & Company, 2002.

WIKIPEDIA. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Clara_Crocodilo#cite_note-RolSton-4

Published

2021-12-06

Issue

Section

Artigos | Articles