A Brazilian Ed Wood? Rafaelle Rossi, Boca do Lixo and the Idea of Bad Movies in Brazil
Keywords:
Brazilian cinema, Rafaele Rossi, paracinema, erotic movies, precariousnessAbstract
In this paper, we discuss the rediscovery of the Italian-Brazilian sexploitation filmmaker Raffaele Rossi (1938-2007) by Brazilian critics and researchers in the 2000s. We will observe how these researchers and critics, guided both by the bad reputation of the São Paulo cinema of "Boca do Lixo" [Mouth of Garbage] of the 1970s, and by the contemporary cult to the so-called paracinema (SCONCE, 1995), also inherited a tradition of decades of studies of the Brazilian cinema that consider precariousness as a power that reveals the uniqueness of Brazilian cinema (SALLES GOMES, 1973; FERREIRA, 1986).
References
BARCINSKI, A.; FINOTTI, I. Maldito – A vida e o cinema de José Mojica Marins, o Zé do Caixão. São Paulo: Editora 34, 1998.
BARCINSKI, A. Tributo muito bom a um filme muito ruim. Andre Barcinski Blog Folha. 03 jul. 2012. Disponível em: https://tinyurl.com/yyyoqb8h Acesso em: 02 dez. 2020.
CÁNEPA, L. L. Seduzidas pelo Demônio. In: ALMEIDA, C. (Org). O Cemitério Perdido dos Filmes B. 1. ed. Belo Horizonte: Estronho, 2013, p. 190.
CASTELLANO, M. 2010. Quero ser José Mojica: o circuito de produção trash independente”. Revista Contracampo, Niterói, n. 21, Ago. 2010, p. 145-159.
CASTRO, E. Entrevista concedida a Gabriel Carneiro. Revista Eletônica Zingu. 31 dez. 2011. Disponível em: https://revistazingu.net/2011/12/31/entrevista-ewerton-de-castro/ Acesso em 2 dez 2020.
CONDE, M.; DENNISON, S. Introductory Essay. In: ____. (Eds). Paulo Emílio Salles Gomes: On Brazil and Global Cinema. University of Wales Press, 2019.
CRAIG, R. Ed Wood, Mad Genius: a critical study of the films. Carolina do Norte: McFarland & Company, 2009.
DENNISON, S. Sex and the Generals: Reading Brazilian pornochanchada as sexploitation. IN: RUETALO, R; TIERNEY, D. Latsploitation, Exploitation Cinemas, and Latin America. London: Rodutledge, 2009, p. 230-245.
DENNISON, S.. National Cinema: Introduction. In: CONDE, M.; DENNISON, S. (Eds). Paulo Emílio Salles Gomes: On Brazil and Global Cinema. University of Wales Press, 2019.
DENNISON, S.; SHAW, L. Brazilian National Cinema. London: Routledge, 2007.
DENNISON, S. Remapping Brazilian Film Culture In The Twenty-First Century. London: Routledge, 2019.
GAMO, A. C. Vozes da Boca. 2006. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2006.
GODINHO, D.; MOURA, H. Coisas eróticas: A história jamais contada da primeira vez do cinema brasileiro. São Paulo, Panda Books, 2012.
FERREIRA, J. Cinema de Invenção. 1. ed. São Paulo: Max Limoad / Embrafilme,1986.
FERREIRA, Jairo. Cinema de Invenção. 3. ed. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2016.
JOHNSON, R. Foreword. In: CONDE, M.; DENNISON, S. (Eds) Paulo Emílio Salles Gomes: On Brazil and Global Cinema. University of Wales Press, 2018.
LA GUARDIA, D. Trash culture: essays in popular criticism. Bloomington: XLibris, 2008.
MATHIJS, E.; SEXTON, J. Cult Cinema: An Introdution. Chinchester: Wiley-Blackwell, 2011.
MEDVED, M.; MEDVED, H. The Golden Turkey Awards. London: Perigee/Putnam, 1980.
MELO, V. A. Futebol e sacanagem. Blog Histórias do Esporte. 21 abr 2016. Disponível em: https://tinyurl.com/y68wq7er Acesso em 2 dez 2020.
MONTEIRO, T. A noiva estava de vermelho: horror e sexualidade em A mulher que inventou o amor. Revista Ícone, Recife, V. 17, n. 3, 2019, p. 365-379.
NASCIMENTO, J. C. Erotismo e relações raciais no cinema brasileiro: a pornochanchada em perspectiva histórica. 2015. (Tese de Doutorado em História)- Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
PIEDADE, L. F. R. A cultura do lixo: horror, sexo e exploração no cinema. 2002. Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2002.
PINKERTON, N. Fuk Fuk à Rua do Triunfo: On Cinema da Boca do Lixo, Bolsonaro, and the Cinemateca Brasileira. Nick Pinkerton Blog, 25 nov. 2020. Disponível em: https://nickpinkerton.substack.com/p/fuk-fuk-rua-do-triunfo Acesso em 06 dez 2020.
PRIMATI, C. Sangue, Sexo e Riso. Portal Brasileiro de Cinema – O Horror no Cinema Brasileiro. 2009. Disponível em: https://tinyurl.com/y5ltljm3 Acesso em 06 dez 2020.
PRIMATI, C. O horror universal de Zé do Caixão. In: Portal Brasileiro de Cinema – Dossiê José Mojica Marins. 2007. Disponível em: https://tinyurl.com/y2up87b5 Acesso em 02 dez 2020.
RAMOS, L. Pretensões de horror, caídas no ridículo. Jornal da Tarde, São Paulo, Cinemateca Brasileira, 10 mar. 1977.
REINCHEMBACH, C.; MAZZINI, E.; ARAUJO, I. Paulo Emilio Salles Gomes: Eu só gostava de cinema estrangeiro (Entrevista). In: CAETANO, M. R. (ed). Paulo Emilio Salles Gomes: O homem que amava o cinema e que nós amávamos tanto. Brasília: 45º Festival de Brasília do Cinema Brasileiro/Secretaria de Cultura do Distrito Federal, 2012, p. 74-92.
SALLES GOMES, P. E. Cinema: Trajetória no Subdesenvolvimento (1973). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
SANCHES, R. M. O homem que calou a Boca: uma análise da obra de Raffaele Rossi. 2013. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2013.
SCONCE, J. Trashing' the academy: taste, excess, and an emerging politics of cinematic style. Screen, Londres, V. 36, 1995, p. 371-393.
TEIXEIRA, P. Seduzidas pelo Demônio, 1975. Revista Eletrônica Boca do Inferno. 01 nov. 2014. Disponível em: https://tinyurl.com/y4w4py2k Acesso em 06 dez 2020.
TRUNK, M. Ele aprontou pra cacete. Revista Eletrônica Vice Brasil. 19 abr. 2012. Disponível em: https://tinyurl.com/y6mrnyho Acesso em 02 dez 2020.
TRUNK, M. Chitãozinho e Xororó num filme de Raffaele Rossi. Blog Violão, Sardinha e Pão. 26 jun. 2011. Disponível em: http://violaosardinhaepao.blogspot.com/2011/06/ Acesso em 06 dez 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laura Loguercio Cánepa, Stephanie Dennison
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.