en Stop touching your face!”: changes in the perception of viewers of the film Contagion with the COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

Contagion, COVID-19, coronavirus, pandemic

Abstract

The COVID-19 pandemic has increased the search for the Contagion, a fictional feature film from 2011 whose plot addresses the global spread of a new respiratory transmitted virus, which causes a disease with a high mortality rate. In this paper, we used a quali-quantitative methodology to analyze 4,801 comments about the movie posted on a social network about cinema. We compared the assessments before and after January 2020, when the new coronavirus was considered by World Health Organization a public health emergency of international concern. The analysis of the most frequent words and terms and the proximity between them revealed how the pandemic changed the perception of the viewers, who started to evaluate the film more for its verisimilitude than for its cinematic aspects. We also sought in the movie itself scenes and film elements that could have mobilized the public’s attention to certain aspects revealed in the comments, such as forms of transmission, hygiene measures, social distancing and promotion of medication without proven efficacy. In this sense, the results also show the potential of cinema for science communication when addressing scientific concepts, themes, processes, and controversies.

Author Biographies

Luisa Massarani, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia Casa de Oswaldo Cruz/Fundação Oswaldo Cruz

Doutorado na Área de Gestão, Educação e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). Coordenadora do Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia e do Mestrado Acadêmico em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde - Casa de Oswaldo Cruz – Fiocruz.

Luiz Felipe Fernandes Neves, Instituto Oswaldo Cruz/Fundação Oswaldo Cruz

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz/Fundação Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz). Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

Penélope Andreani Valadares, Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia

Pesquisadora na área de Divulgação Científica no Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Mestre em Zoologia pelo Museu Nacional/UFRJ.

References

ADOLFO, K. Contágio: Roteirista fala sobre filme que “previu” coronavírus. Adoro Cinema, 2020. Disponível em: <http://www.adorocinema.com/noticias/filmes/noticia-153521/>. Acesso em: 26 fev. 2021.

ANDREW, J. D. As principais teorias do cinema: uma introdução. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

ATOCHERO, A. V. Del COVID-19 al covid 2.0: el virus es el mensaje. In: Grupo de Investigación Corona Social (comp.). Ensayos desconfinados: ideas de debate para la post pandemia. Badajoz: Antropiqa, 2020. p. 11-34.

BAKER, A. Global Cinema and Contagion. Film Quarterly, v. 66, n. 3, p. 5-14, 2013.

BALBINOT, E. M.; MIQUELIN, Charlie Antoni. O cinema como agente: educação e aprendi- zagem por narrativas de epidemias. In: SEMINÁRIO NACIONAL CINEMA EM PERSPECTIVA, 2., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Unespar/fap, 2013. p. 1-20.

BARBOSA, J. L. Por uma quarentena de direitos para as favelas e as periferias! Espaço e Economia, n. 17, p. 1-4, 2020.

BENSON-ALLOTT, C. Out of Sight. Film Quarterly, v. 65, n. 2, p. 14-15, 2011.

BLANES, J. P. Ficciones inmunitarias: sobre la lógica de la inmunidad en la cultura contem-

poránea. Papeles del Ceic, v. 2018, n. 1, p. 1-32, 2018.

BORBA, E. M. B. O uso de filme como recurso pedagógico no estudo de epidemias: possibilidades na aprendizagem significativa. 2015. 94 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado Profissional em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

BUCHANAN, K. Steven Soderbergh e Amy Seimetz fizeram os filmes mais importantes sobre pandemias. Terra, 2020. Disponível em: <https://www.terra.com.br/diversao/cinema/ steven-soderbergh-e-amy-seimetz-fizeram-os-filmes-mais-importantes-sobre-pandemias, 11306f51506365683095422690a53154yo41etlq.html>. Acesso em: 26 fev. 2021.

CAPPARROS, E. M.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. A representação social sobre morcegos apresentada pela mídia brasileira. Contexto & Educação, v. 30, n. 97, p. 94-116, 2015.

CASTELFRANCHI, Y. Computer-aided text analysis: na open-aired laboratory for social sciences. Journal of Science Communication, v. 16, n. 2, p. 1-11, 2017.

CLARK, T. Pandemic movie ‘Contagion’ is surging in popularity due to the coronavirus and has hit the No. 7 spot on iTunes. Insider, 2020. Disponível em: <https://www.busines- sinsider.com/coronavirus-contagion-movie-is-surging-in-piracy-rentals-on-itunes-2020-3>. Acesso em: 26 fev. 2021.

CONTÁGIO. Direção de Steven Soderbergh. Warner Bros, 2011.

DAVIS, M. “Is it Going to be Real?”: narrative and media on a pandemic. Forum: Qualitative Social Research, v. 18, n. 1, p. 1-19, 2017.

DELEO, R. Democratizing public health: citizen empowerment through the biothriller genre. Catalyst: A Social Justice Forum, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2014.

DIXON, D. P; JONES, J. P. The tactile topologies of Contagion. Transactions of the Institute of British Geographers, v. 40, n. 2, p. 223-234, 2014.

DOMÍNGUEZ, N. M.; CASTELLANOS, A. R. Pertinencia del análisis de la película Contagio (2011) en el aprendizaje de la metodología clínica y epidemiológica en medicina. Journal of Medicine and Movies, v. 12, n. 3, p. 147-155, 2016.

FAN, Yi et al. Bat Coronaviruses in China. Viruses, v. 11, n. 3, p. 1-14, 2019.

FERRÉ-SADURNÍ, L.; MCKINLEY, J. Alex Jones Is Told to Stop Selling Sham Anti-Coro- navirus Toothpaste. The New York Times, 2020. Disponível em: <https://www.nytimes. com/2020/03/13/nyregion/alex-jones-coronavirus-cure.html>. Acesso em: 26 fev. 2021.

FIDALGO, S. S. Ciclo de mejora en el aula aplicado a la docencia universitaria de las enfer- medades transmisibles en Salud Pública. In: JORNADAS DE FORMACIÓN E INNOVACIÓN DOCENTE DEL PROFESORADO, 2019, Anais [...]. Editorial Universidad de Sevilla, 2019. p. 1569-1591.

FOURNIER, G. The BBC and Disaster Films: from education to entertainment. Inmedia, n. 72, p. 1-18, 2019.

GÓMEZ, P. A. La calamidad es un baile sin fin. Question/cuestión, v. 1, p. 1-7, 2020. GOOGLE. Google Trends. 2020. Disponível em: <https://trends.google.com.br/

trends/?geo=BR>. Acesso em: 26 fev. 2021.

GRACEWOOD, G. The Curve. Letterboxd, 2020. Disponível em: <https://news.letterboxd. com/post/613161636990205952/the-curve-contagion>. Acesso em: 26 fev. 2021.

GRAVINA, M. G. P.; MUNK, M. Dinâmicas de oficinas de textos em Biologia: ferramentas para a alfabetização científica em tempos de fake news. Experiências em Ensino em Ciências, v. 14, n. 3, p. 612-620, 2019.

IMBERT, G. Imaginarios posapocalípticos en el cine actual: entre la vuelta al origen y el fin de la humanidad. Contratexto, Lima, n. 22, p. 75-89, 2014.

JUDENSNAIDER, I. Contágio: o discurso do medo. Prometeica, São Paulo, n. 6, p. 79-95, 2012. KEANE, S. Disaster Movies: the cinema of catastrophe. Nova York: Columbia University

Press, 2006.

KORTANJE, M. E. Contagio y pandemia: crónicas de un desastre apocalíptico. Revista de

Antropologia Experimental, Jaén, n. 12, p. 261-270, 2012.

______. La Función del Virus en el Capitalismo Mortuorio. In: JORNADAS DE SOCIOLOGIA, 7,

, Buenos Aires. Anais [...]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2017. p. 1-17. LEE, B. Containing the Contagion: treating the virus that inspired the film. Science Trans-

lational Medicine, v. 3, n. 105, p. 1-6, 2011.

LETTERBOXD. Social film discovery. 2020. Disponível em: <https://letterboxd.com/>.

Acesso em: 26 fev. 2021.

LOMAN, N.; GARDY, J. Contagion: a worthy entrant in the outbreak film genre. Biochemistry

on Screen, p. 22-25, jan. 2015.

MAINERO, X. S.; COVARRUBIAS, V. G. Enfermedades infecciosas, hacia una medicina perso-

nalizada. Revista Digital Universitaria, Cidade do México, v. 15, n. 6, p. 1-9, 2014. MARKENDORF, M.; FELIPPE, R. Ficções da peste: esboço para um estudo do imaginário

ficcional das doenças. Revista Scripta Uniandrade, v. 16, n. 1, p. 309-331, 2018.

MARTÍNEZ, M. J. F. et al. Enseñanza de la medicina a través del cine: una dilatada experiencia. In: JORNADAS DE INNOVACIÓN DIDÁCTICA EN LA UNIVERSIDAD DE SALAMANCA, 2, 2013, Salamanca. Anais [...]. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2013. p. 69-74.

MATHIJS, E. Referential acting and the ensemble cast. Screen, v. 52, n. 1, p. 89-96, 2011.

MENDONÇA, I. V. S.; PINHEIRO, L. C. Filme como estratégia propulsora para trabalhar noções epidemiológicas no ensino de Biologia. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Realize, 2019. p. 1-12.

MESSIAS, I. M. O. et al. Relato de experiência: the film as a teaching strategy. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 6, p. 4304-4317, jun. 2019.

MIQUELIN, C. A.; BALBINOT, Edilce Maria. Cinema e educação em ciências: uma perspectiva metodológica para os professores. Tecné, Episteme y Didaxis, número extraordinário, p. 1809-1818, 2014.

Três saco meu Deus do céuMÜLLER, F. Inimigo invisível: a doença na literatura e no cinema. In: CONGRESSO INTER- NACIONAL DA ABRALIC, 8., 2013, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2013. p. 1-10.

OLIVEIRA, F.; GRAZINI, M. Filme de 2011 sobre pandemia dispara em plataforma da Claro. Folha de S. Paulo, 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/colunas/ painelsa/2020/03/filme-de-2011-sobre-pandemia-dispara-em-plataforma-da-claro.shtml.> Acesso em: 26 fev. 2021.

PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ‘encontrar erros em filmes’. Eduação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 525-540, 2009.

POKORNOWSKI, S. Insecure Lives: zombies, global health, and the totalitarianism of gener- alization. Literature and Medicine, v. 31, n. 2, p. 216-234, 2013.

ROJAS, J. E. Breves reflexiones sobre las imágenes del miedo al fin del mundo: el caso de las pandemias en la pantalla. Rev. Filosofía Univ. Costa Rica, n. 145, p. 37-44, 2017.

SCRIVNER, C. An Infectious Curiosity: morbid curiosity and media preferences during a pandemic [pré-print]. PsyArXiv, p. 1-14, 2020.

SIKORA, T. Bodies out of rule: transversal readings in canadian literature and film. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2014.

SILVA JÚNIOR, C. A. O pensamento evolutivo como invariante universal em biologia estruturando o ensino de citologia em nível médio. 2016. 74 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Ensino em Ciências, Universidade Federal de Uberlândia, Uber- lândia, 2016.

SPERLING, N. ‘Contagion,’ Steven Soderbergh’s 2011 Thriller, Is Climbing Up the Charts. The New York Times, 2020. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2020/03/04/business/ media/coronavirus-contagion-movie.html>. Acesso em: 26 fev. 2021.

SUGIERA, M. Theatre as Contagion: making sense of communication in performative arts. Text Matters, n. 7, p. 291-304, 2017.

VENTOSA, R. F. Infección controlada: maneras de representar el estado de excepción en el cine de pandemias. Laocoonte: Revista de Estética y Teoría de las Artes, v. 2, n. 2, p. 189-205, 2015.

WHO. Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it. World Health Organization, 2020a. Disponível em: <https://www.who.int/emergencies/diseases/ novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)- -and-the-virus-that-causes-it>. Acesso em: 26 fev. 2021.

WHO. Pneumonia of unknown cause – China. World Health Organization, 2020b. Disponí- vel em: <https://www.who.int/csr/don/05-january-2020-pneumonia-of-unkown-cause-china/ en/>. Acesso em: 26 fev. 2021.

WHO. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (2019- nCoV). World Health Organization, 2020c. Disponível em: <https://www.who.int/news/ item/30-01-2020-statement-on-the-second-meeting-of-the-international-health-regulations- -(2005)-emergency-committee-regarding-the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)>. Acesso em: 26 fev. 2021.

WORLDOMETER. COVID-19 Coronavirus Pandemic. 2021. Disponível em: . Acesso em: 26 fev. 2021.

Published

2021-12-06

Issue

Section

Artigos | Articles