Mapping comments and feelings on Jair Bolsonaro's Instagram profile about Covid-19
Keywords:
Controversy cartography, Covid-19, Sentiment analysis, Data mining, InstagramAbstract
The use of social networks as a communication channel by political personalities to citizens has become an effective reality, including its exploration as a mechanism for forming opinions or even as a tool for promoting positions or actions. This paper proposes the conduction of an analysis through Controversy Cartography on a set of comments from followers of Brazilian president Jair Messias Bolsonaro’s Instagram official profile, specifically on publications related to Covid-19. The applied methodology is based on the use of intelligent computational solutions, from the extraction of data to the generation of information visualizations, which are the basis for the presented considerations. The results demonstrate a polarization of opinions that revolve around themes such as religiosity and nationalism, economics and health.
References
ALMICO T.; FARO, A. Enfrentamento de cuidadores de crianças com câncer em processo de quimioterapia. Psicologia, Saúde & Doenças, v. 15, n.3, p. 723-737, 2014.
ARAÚJO, M; GONÇALVES, P.; BENEVENUTO, F. Métodos para Análise de Sentimentos no Twitter. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web, XIX, Salvador, 2013. Proceedings…, Salvador: WEBMEDIA, 2013.
BENEVENUTO, F.; RIBEIRO, F. ARAÚJO, M. Métodos para a Análise de Sentimentos em mídias sociais. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web, XXI, Manaus, 2015. Proceeding..., Manaus: WEBMEDIA, 2015.
CAMARGO, B. V., JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, p. 513-518, 2013.
CAVALCANTE, R. B. et al. A Teoria Ator-Rede como referencial teórico-metodológico em pesquisas em saúde e enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, vol. 26, n. 4, p. 6-9, 2017.
DEAN, J. Big Data, Data Mining and Machine Learning: Value Creation for Business Leaders and Practitioners. New Jersey, USA: Wiley, 2014.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol.1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. - Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
FAYYAD, U.M., PIATETSKY-SHAPIRO, G., SIMTH, P. The KDD Process for Extracting Useful Knowledge from Volumes of Data. Communications of the ACM, v. 39, n. 11, p. 27-34, 1996.
FITZGERALD, M. Introdução às Expressões Regulares. São Paulo: O’Reilly Novatec, 2019.
LACERDA, M. B. O novo conservadorismo brasileiro: de Reagan a Bolsonaro/ Marina Basso Lacerda. - Porto Alegre, RS: Zouk, 2019.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: Edufba, 2012; Bauru, São Paulo: Edusc, 2012.
LEMOS, A. A comunicação das coisas: teoria do ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013. (Coleção ATOPOS).
MENDES, F.; ZANGAO,. O.; GEMITO, M.; SERRA, I. Social Representations of nursing students about hospital assistance and primary health care. Rev Bras Enferm. v. 69, n.2, p. 321-328, 2016.
NICOLAU, J. O triunfo do Bolsonarismo. Como os eleitores criaram o maior partido de extrema direita da história do país. Revista Piauí, edição 146, novembro de 2018. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-triunfo-do-bolsonarismo/. Acessado em 31 de jul. 2020.
OLIVEIRA, D. et al. A aplicação da técnica de análise de sentimento em mídias sociais como instrumento para as práticas da gestão social em nível governamental. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro , v. 53, n. 1, p. 235-251, 2019.
PINHEIRO, L. 32.912 vidas perdidas:julho foi o mês com mais mortes por Covid-19 no Brasil, apontam secretarias de Saúde. G1, 01 de ago. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/08/01/32912-vidas-perdidas-julho-foi-o-mes-com-mais-mortes-por-covid-19-no-brasil-apontam-secretarias-de-saude.ghtml. Acesso em 02 de dez. 2020.
PRADO FILHO, K.; TETI, M. A cartografia como método para as ciências humanas e sociais. Barbaroi, Santa Cruz do Sul , n. 38, p. 45-49, jun. 2013 .
SANTAELLA, L. Gêneros discursivos híbridos na era da hipermídia. Bakhtiniana, Rev. Estud. Discurso , São Paulo, v. 9, n. 2, pág. 206-216, 2014.
VEIGA-NETO, A. Foucault & a Educação/ Alfredo Veiga-Neto. 3. ed.; 2. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
YOOSIN KIM; KANG, M.; SEUNG RYUL JEONG. Text Mining and Sentiment Analysis for Predicting Box Office Success. KSII Transactions on Internet & Information Systems, v. 12, n. 8, p. 4090–4102, 2018.
ZAFARANI, R.; ABBASI, M.; LIU, H. Social Media Mining: An Introduction. Cambridge University Press, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Galaxia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.