The cemetery of lost souls: how an image of horror retells history and rediscovers Brazil

Como uma imagem de horror reconta a história e redescobre o Brasil

Authors

  • Giancarlo Couto Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Cristiane Freitas Gutfreind Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Keywords:

The Cemetery of Lost Souls, Disassembling images, Horror Cinema, The First Mass, Art History

Abstract

In this text, we discuss a segment of the movie The Cemetery of Lost Souls, by Rodrigo Aragão, as an image of horror that can “disassemble history” (DIDI- HUBERMAN, 2015) and rediscover the idea of a nation through contemporary Brazilian horror cinema. For that, we start with the notion of Benjaminian dialectical image proposed by Didi-Huberman (2015) contrasting the segment of Aragão’s movie with other images that portray the same historic moment at different periods, such as: The First Mass in Brazil (1859-1861), by Victor Meirelles, The Discovery of Brazil (1937), by Humberto Mauro, and Terra em Transe (1967), by Glauber Rocha. We have noticed recurrences and ruptures in the aesthetic modes of portraying the same subject, sometimes prioritizing naturalism and other times prioritizing allegory. From this perspective, Aragão’s movie establishes itself as a new method of reading this historic moment, privileging horror and conflict in order to think about the history of the country and its current context.

Author Biographies

Giancarlo Couto, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutorando em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS, na linha de pesquisa Cultura e Tecnologias das imagens e dos imaginários. Mestre na mesma área e Programa, com bolsa CAPES/PROSUC. Graduado em Jornalismo pela Universidade Feevale (2016), com o Trabalho de Conclusão de Curso na área do Cinema e Análise de Discurso. Graduado em Filosofia (Licenciatura), pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Desde 2018 desenvolve pesquisas na área do Cinema de Horror, priorizando seus cruzamentos com os campos da Ética, Estética e Política. 

Cristiane Freitas Gutfreind, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Sociologia e Política pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1994), mestrado em Cultures et Comportements Sociaux – Université de Paris 5 (René Descartes, Sorbonne -1996) e doutorado em Sociologie – Université de Paris 5 (René Descartes, Sorbonne – 2001). Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e coordenadora do PPGCom. É líder o grupo de pesquisa Cinema e Audiovisual: comunicação, estética
e política (Kinepoliticom) e participa de outros grupos de pesquisa de áreas afins no CNPq.

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Published

2022-12-28

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Section

Artigos | Articles