The mystical body of the experimental film actor

Authors

Keywords:

Experimental film, Film acting, Mystical body, Christian iconography

Abstract

Outside the aesthetic and institutional framework of what was conventionally called classic cinematographic art, there was a thriving group of film acting performances - mostly experimental - whose aesthetic program was to take a thesis that pervades much of the acting theory to its performative dimension (theater and cinema): his holiness, possession, or mysticism. This work intends, then, to make up a genealogy of acting forms in cinema that generated this thesis of the transcendentality of the actor's work through Christian iconography, but here degraded by its surroundings marked by violence, hunger and injustice. Thus, anticlericalism and a heritage of the visual arts serve as a methodological basis for accessing this proposal of genealogical study of experimental forms of film acting.

Author Biography

Sandro de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal de Goiás (UFG, 1991), mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP, 2002) e Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp, 2019) com pesquisa na área de atuação experimental no cinema. Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG) nas disciplinas de História do Cinema e linguagens audiovisuais no curso de Cinema e Audiovisual. É membro da ACCRA (Approches contemporaines de la création et de la réflexion artistiques), Laboratório de Pesquisa sobre Artes e Mídia da Universidade de Estrasburgo, França. Participa de Grupos de Pesquisas CRIA (Centro de Realização e Investigação Audiovisual, UEG) e do GEAs (Grupo de Estudos do Ator no Audiovisual, Unicamp).

References

ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. Lisboa: Fenda Edições, 1996.

BARTHES, R. O mito do ator possuído. In: ___. Escritos sobre teatro (1a. Ed.). São Paulo: Martins Fontes, 2007. P. 218–222.

______. Image, music, text. Londres: Fontana Press, 1977.

BAZIN, A. O cinema – Ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BERNARDET, J.-C. O vôo dos anjos – Bressane, Sganzerla. Estudos sobre a criação cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 1991.

Bordwell, D.; Staiger, J.; & Thompson, K. The classical Hollywood cinema. Film style & mode of production to 1960. Londres: Routledge, 2005.

BRENEZ, N. Abel Ferrara. Chicago/ Urbana: University of Illinois Press, 2007.

______. De la figura en général e du corps en particulier – L’invention figurative au cinema. Louvain-la-Neuve – Bégica: De Boeck, 1998.

COELHO, T. Antonin Artaud. São Paulo: Brasiliense, 1982.

COSTA, C. O cinema marginal: a imagem-oscilação e a imagem-inação. In: ______. Cinema brasileiro (Anos 60 – 70) – Dissimetria, oscilação e simulação. Rio de Janeiro: 7Letras, 2000. Págs. 84–107.

DAMOUR, C. La déploration, de Bernhardt à Al Pacino. Permanence et migration d’une posture codifiée (arts visuels, théâtre, cinéma). Revue Cinémas, Montreal, vol. 25, n. 01, outono 2014, p. 17–37.

______. Montgomery Clift – Le premier acteur moderne. Strasbourg: ACCRA/ Université de Strasbourg, 2016. (Col. Cahiers Recherche Études Actorales n. 2).

______. De l’iconographie religieuse à l’imagerie universelle: les références à la Pietà dans le cinema hollywoodien. Ligeia, Paris, vol. 02, n. 77-80, 2007, p. 111–119.

(AUTOR (A), 2020).

DELEUZE, G. Cinema 1. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DIDI-HUBERMAN, G. Peuples exposés, peuples figurants. L’Oeil de l’Histoire. Paris: Les Éditions de Minuit, 2012. (Collection Paradoxe n. 4).

GARCIN-MARROU, F. La mise en scène de l'état de grâce dans le théâtre de Valère Novarina. Littérature, Paris, n. 176, verão 2014, p. 67-76.

(DOI 10.3917/litt.176.0067) Disponível em: <https://www.cairn.info/revue-litterature-2014-4-page-67.htm#xd_co_f=YTJkNTU2NWMtZjZjYi00Y2JhLWE2YjYtYzU1MjIxY2U3OTg0~>. Acesso em: 30 mai. 2022.

GARDIES, A. L’acteur dans le système textuel du film. Etudes littéraires, Québec, vol. 13, n. 01, 1908, p. 71-108. Disponível em: <http://id.erudit.org/iderudit/500510ar>. Acesso: 14 ago. 2014.

GROTOWSKI, J. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.

HORNBY, R. Understanding acting. Journal of Aesthetics and Education, University of Illinois, vol. 17, n. 03, outono 1983, p. 19-36.

LUCET, S. Grotowski, Jerzy. In: AMIEL, Vincent et al. (Dir.) Dictionnaire critique de l’acteur. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2012. P. 112–115.

MAURIN, F. Performance et punctum. In: FARCY, Gérard-Denis; PRÉDAL, René (Dir.). Brûler les planches, Crever l’écran – La présence de l’acteur. Saint-Jean-de-Védas: L’Entretemps Éditions, 2001. P. 209-225.

Ocupação Rogério Sganzerla. (Catálogo) São Paulo: Itaú Cultural/ Cinemateca Brasileira, 2010.

PESSOA, Fernando. Poesias. (Nota explicativa de João Gaspar Simões e Luiz de Montalvor.) Lisboa: Ática, 1942 (15ª ed. 1995).

ROUBINE, J.-J. A arte do ator. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

VOGEL, A. Film as a subversive art. Nova York: Random House, 1974.

XAVIER, I. O cinema moderno brasileiro – Cinema novo, cinema marginal. Cinemais: Revista de Cinema e outras questões audiovisuais, Campos dos Goytacazes, n. 4, 1997, p. 39–64.

______. Alegorias do subdesenvolvimento – cinema novo, tropicalismo e cinema marginal. São Paulo: Brasiliense, 1992.

Published

2023-03-21

Issue

Section

Artigos | Articles