De Dentro para Fora, de Fora para Dentro
figurações teóricas da autoria e do estilo na poética da ficção seriada televisiva
Keywords:
Autoria, Estilo, Ficção Seriada TelevisivaAbstract
: I intend to evaluate different ways of thinking about the relationship between concepts of “style” and “authorship”, in the field of studies on serial television fiction - as they involve different derived heuristics, sometimes from sociological theories about the field of cultural production, sometimes from dynamics proper to the relationship between finished works and probabilistic horizons of aesthetic enjoyment and appreciation, arising from poetic approaches on the subject. In the effort to qualify these conceptual correlations in these approaches (sociological and poetic), I aim to better clarify the employment of these categories, in favour of a better delimitation between dynamics presiding over each of these perspectives - either valuing social and competitive environments of the attribution of authorship, in contrast to cooperative matrices of the stipulation of the style, as professional dynamics. inflection of reception and predominantly aesthetic phenomenon.
References
ALBUQUERQUE, Afonso e MEIMARIDIS, Melina. “Dissecando Fórmulas Narrativas: drama profissional e melodrama nas séries médicas”. In: Fronteiras: estudos mediáticos, 18/2, 2016: pp.158,169;
ALBUQUERQUE, Afonso, MEIMARIDIS, Melina e QUINAN, Rodrigo. “O Mecanismo e a mediatização ficcional da Operação Lava-Jato”. In: Questões Transversais, 8/16, 2021: pp. 58,64;
ALVES, Genilson, SOUZA, Maria Carmem Jacob de. “A construcão do lugar autorial de Shonda Rhimes no mercado da ficção seriada televisiva”. In: Geminis, 12/1, 2021: pp. 42,63;
BARONI, Raphaël. Les Rouages de l’Intrigue. Genebra: Slatkine, 2017;
BAXANDALL, Michael. Padrões da Intenção: a explicação histórica dos quadros (trad. Vera Maria Pereira Pereira). São Paulo: Cia das Letras, 2006;
BIANCHINI, Mayra. “Campo e Estilo das Séries Ficcionais Televisivas: notas metodológicas”. In: Humanidades&Inovação, 7/21, 2020: pp. 9,25;
BORDWELL, David. “Intensified Continuity: visual style in contemporary American film.”. In: Film Quarterly, 55/3, 2002: pp. 16,28;
BORDWELL, D. Figuras Traçadas na Luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008;
BUTLER, Jeremy J. Television Style. London: Routledge, 2010;
PYE, D.; GIBBS, J. (orgs.). Style and Meaning: studies in the detailed analysis of film. Manchester: Manchester University Press, 2005;
ECO, Umberto. Sobre Literatura (trad. José Colaço Barreiros). Lisboa: Relogio d’Água, 2014;
ECO, Umberto. Lector in Fabula. Milano: Bompiani, 1979;
ECO, Umberto. Seis Passeios pelos Bosques da Ficção (trad. Hildegard Feist). São Paulo: Cia das Letras, 1994;
ESQUENAZI, J. P. As séries televisivas. Lisboa: Texto&grafia, 2011.
GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas e Sinais (trad. Federico Carotti). São Paulo Cia das Letras, 2007;
GOMBRICH, E.H. Art and Illusion: a study in the psychology of pictorial representation. Princeton: Princeton University Press, 1960;
GRANGER, Gilles-Gaston. Essai d’Une Philosophie du Style. Paris : Odile Jacob, 1988 ;
INGARDEN, Roman. The Literary Work of Art, Illinois: Northwestern University Press, 1973;
ISER, Wolfgang. The Act of Reading: a theory of aesthetic response. Baltimore: Johns Hopkins University Press,1979;
ISER, Wolfgang. “Indeterminacy and reader’s response in prose fiction”. In: Aspects of Narrative (J. Hills Miller, ed.), New York: Columbia University Press, 1971: pp. 1,46;
JACOBS, J., PEACOCKE, S. (Eds.). Television Aesthetics and Style London: Bloombury, 2013;
JOST, François. “Amor aos detalhes: assistindo a Breaking Bad”. In: MATRIZes, 11/1, 2017: pp. 27-39;
LAVOCAT, Françoise. Fait et Fiction: pour une frontière. Paris: Seuil, 2016;
MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. New York: NYU Press, 2015;
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria della formativitá. Milano: Bompiani, 1956;
PEACOCK, Steve. Hollywood and Intimacy: style, moments, magnificence. London: Palgrave, 2012;
PHILIPPE, Gilles. Pourquoi le Style Change-t-il?. Paris : L’Impressions Nouvelles, 2021 ;
PICADO, B.; LINS, C. Dimensões da relação estética na obra fotográfica de Cao Guimarães.
In: Significação, v. 44, n. 47, p. 278-297, 2017.
PICADO, B. Encenação e aspecto: inflexões estilísticas da mise-en-scène da obra seriada
televisiva de Aaron Sorkin. In: Aniki, v. 6, n. 1, p. 81-105, 2019.
PICADO, B. Dois dogmas da poética do storytelling televisual: transcendência culturalista
e imanência mediática em Jason Mittell. In: Contemporanea, v. 18, n. 2, p. 25-46, 2020.
PICADO, B.; SOUZA, M. C. J. Dimensões da autoria e do estilo na ficção seriada televisiva.
In: Matrizes, v. 12, n. 2, p. 53-77, 2018.
PUCCI, Renato. 2014. “Inovações estilísticas na telenovela: a situação de Avenida Brasil”. FAMECOS, 21 (2), 2014: pp. 675-697;
RICOEUR, P. “Os entrecruzamentos da história e da ficção”. In: Tempo e Narrativa. Vol. 3 (trad. Claudia Berliner). São Paulo: Martins Fontes, 2010: pp. 310,328;
ROCHA, Simone Maria. O estilo televisivo e sua pertinência para a TV como prática cultural. Florianópolis: Insular, 2016
SCHAEFFER, Jean-Marie. Pourquoi la Fiction. Paris: Seuil, 1999;
SCHAPIRO, Meyer. Style, Artiste et Societé. Paris: Gallimard, 1982;
SERAFIM, José Francisco (org.). Autor e Autoria no Cinema e na Televisão. Salvador: EDUFBa, 2009;
SILVA, Marcel e QUIRINO, Rodrigo. “A Estilística do Roteiro das Séries Contemporâneas: análise do episódio ‘Chicanery’, de Better Call Saul”. In: Lumina, 14/1, 2020: pp.139,155;
SOUZA, Maria Carmen Jacob de. “O Papel das Redes de Televisão na Construção do Lugar do Autor nas Telenovelas: notas metodológicas”. In: Bourdieu e os Estudos de Mídia: campo, trajetória e autoria (Rodrigo Ribeiro Barreto e Maria Carmen Jacob de Souza, orgs.). Salvador: EDUFBa, 2014: pp. 13,40;
SOUZA e AUTOR, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Galaxia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.