COLLOR BEYOND THE INK:
COLORISM AND RACIAL DISPUTES IN THE CARTOON CLUBE DA ANITTINHA
Keywords:
colorism, cartton, racial debates, Clube da AnittinhaAbstract
This paper aims to reflect on the complexity of racial debates in Clube da Anittinha (2018), a Brazilian children’s cartoon, and its relation to the idea of colorism. For this discussion, we focus on Brazilian national identity, constructed by the notion of racial democracy (Freyre, 2006). For debate, we propose a critical trajectory around this concept, based on socially pacified prejudices through aesthetic and social factors in the Brazilian context (SOUZA, 1983). There is a tendency within children's animations to include racial debates only through the skin tones used in the characters' composition. In addition to the idea of difference, these factors are narrative strategies that neutralize discussions and perpetuate stigmas regarding race. Beyond that, the text presents an analysis focused on the composition of color, hair, and the relationships that emerge within the animation and points to a series of erasures and the practice of superficial representativeness in animated cartoons.
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
ALÔ, amigos. Direção: Bill Roberts, Jack Kinney, Ham Luske. Disney +. 1943. 42 minutos. Disponível em: <https://www.disneyplus.com/pt-br/movies/alo-amigos/1xYJxc5omEIJ>. Acesso em 08 jul. 2021.
BOGLE, D. Toms, coons, mulattoes, mammies, and bucks: An interpretive history of Blacks in American films (New 3rd ed.). New York, NY: Continuum, 1994.
COLVARA, Lauren Ferreira. Os Programas Infantis e sua trajetória na TV aberta brasileira: os casos mais importantes. In: V Congresso Nacional de História da Mídia. São Paulo. 2007. Disponível em: <https://goo.gl/cTkzRh>. Acesso em: 30 jul. 2021.
DEVULSKY, Alessandra. Colorismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
DOMINGUES, H.; CALVO, A. DESIGN E ANIMAÇÃO: uma análise de linguagem das animações de Walt Disney para campanhas sanitárias latino-americanas no contexto da política da boa vizinhança. Jornada de Iniciação Científica e Mostra de Iniciação Tecnológica - ISSN 2526-4699, Brasil, dez. 2018. Disponível em: <http://eventoscopq.mackenzie.br/index.php/jornada/xivjornada/paper/view/1169/765>. Data de acesso: 17 jun. 2021.
DORNELLES, Wagner dos Santos. O que se cala: panorama da representação negra nas animações mainstream. 2019. 118f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, 2019. Disponível em:
<https://app.uff.br/riuff/handle/1/15768>. Acesso em 31 jan. 2022.
BONILLA-SILVA, Eduardo. Racism without Racists: Color-Blind Racism and the
Persistence of Racial Inequality in the United States. Maryland: Rowman &.
Littlefield Publishers, 2006.
FIEL, Arthur Felipe de Oliveira. A Tela Encantada: infância e conteúdo infantil na TV do Brasil. 2019. 208f. Dissertação (mestrado)-Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019. Disponível em: <https://www.academia.edu/39992184/A_TELA_ENCANTADA_inf%C3%A2ncia_e_conte%C3%BAdo_infantil_na_TV_do_Brasil>. Acesso em 31 jan. 2022.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
GOMES, Andrade; SANTOS, Laura Torres S. dos Santos. O Double Coding na Animação: A Construção do Desenho Animado Contemporâneo para Adultos e Crianças. Inovcom, v. 2, n. 2, 2007. Disponível em: <http://portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/inovcom/article/view/345/337>. Acesso em 19 jan. 2022.
GOMES BARBOSA, K.; DE SOUZA, F. A solidão das meninas negras: apagamento do racismo e negação de experiências nas representações de animações infantis. Revista ECO-Pós, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 75–96, 2018. DOI: 10.29146/eco-pos. v21i3.20239. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/20239. Acesso em: 20 jan. 2022.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HOLANDA, Sérgio Buarque. O homem cordial In: Raízes do Brasil. 26.ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1995.
HOLZBACH, A. D. Eles cresceram tão rápido: o Cartoon Network em diálogo com o desenho brasileiro Irmão do Jorel. MATRIZes, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 211-229, 2019. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v13i1p211-229. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/147029. Acesso em: 27 jan. 2021.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
HOOKS, Bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.
HUNTER, M. The Persistent Problem of Colorism: Skin Tone, Status, and Inequality. Sociology Compass, 2007.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LYMAN, Stanford M. “The ‘Yellow Peril’ Mystique: Origins and Vicissitudes of a Racist Discourse.” International Journal of Politics, Culture, and Society, vol. 13, no. 4, 2000, pp. 683–747. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/20020056. Accessed 12 Aug. 2022.
MEMÓRIA GLOBO, Capitão Furacão. Disponível em: <https://memoriaglobo.globo.com/entretenimento/infantojuvenil/capitao-furacao/#:~:text=Capit%C3%A3o%20Furac%C3%A3o%20vivia%20cercado%20de,filmes%20curtos%20e%20desenhos%20animados.> Acesso em: 31 jan. 2022.
MEMÓRIA GLOBO, Uni–Duni–Tê. Disponível em: <https://memoriaglobo.globo.com/entretenimento/infantojuvenil/uni-duni-te/>. Acesso em 31 jan. 2022.
MUNANGA, Kabengele. A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos Avançados [online]. 2004, v. 18, n. 50 [Acessado 20 agosto 2022], pp. 51-66. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100005>. Epub 08 ago. 2008. ISSN 1806-9592. https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100005.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 5ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
OREO “Faz de Contos. Direção: André Maciel. YouTube. 2020. 04:02 minutos. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=L3cqYhPXI2M>. Acesso em 31 jan. 2022.
ORLANDI, Eni P. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 13 ed. Campinas: Pontes Editores, 2020.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SCHWARCZ, Lilia M. Nem Preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na sociedade brasileira. São Paulo: Claro Enigma, 2017.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Galaxia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.