Cinema, video, and oppression

Eisenstein’s first book by Arlindo Machado amidst censorship in Brazil

Authors

Keywords:

Eisenstein, Arlindo Machado, censorship

Abstract

This paper addresses the censorship of films and cinematographic theories by the renowned Russian filmmaker Sergei Eisenstein. During the period of 1964-1985, Brazil was under the government regime known as civil and military dictatorship, a phase marked by authoritarian governance. We investigated Eisenstein’s innovative ideas about editing, visual composition and cinematographic narrative, which were restricted in the Brazilian context due to censorship policies. Furthermore, we examined the crucial role played by Brazilian theorist Arlindo Machado, an authority on image, video and cinema studies in the country, in the clandestine dissemination of these theories. Arlindo not only defended Eisenstein’s ideas, but also developed in-depth analyses of technical images and the cinematographic process, many of which were based on the Russian filmmaker’s innovations. This essay explores a segment of the lives of these two influential theorists and their significant contribution to the dissemination of cinematic theories amidst government censorship. Furthermore, it highlights Arlindo Machado’s efforts in promoting an education focused on critical thinking and imagery related to video and cinema in Brazil despite the restrictions imposed by the government.

Author Biographies

Gláucio Moro, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professor na Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Tem doutorado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Trabalhou na TV Cultura de São Paulo, na PUC-SP e na Editora Abril. Desenvolveu atividades de inovação e coordenação de orientação pedagógica na criação e implantação do curso de Cinema e Audiovisual da PUCPR. 

Luciana Martha Silveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em 2002, possui mestrado em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), em 1994, e graduou-se em Educação Artística pela Unicamp, em 1989. É Professora Titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), onde atua desde 1998 como professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) e no departamento de Design (DADIN). Foi coordenadora do PPGTE no ano de 2009 e orienta trabalhos dentro da Linha de Pesquisa Mediações e Culturas. É membro do conselho editorial da Revista de Artes Visuais Art&Sensorium. Suas pesquisas privilegiam as relações entre Arte e Tecnologia, com ênfase nas implicações dessas relações para a área CTS. Entre 2009 e 2010, realizou estágio pós-doutoral como professora visitante na Universidade de Michigan, EUA, de onde resultou o livro de sua autoria Introdução à Teoria da Cor, publicado pela editora UTFPR, em 2011 (2a. edição 2015). É artista visual, sendo seu trabalho artístico voltado para a pintura, participando de exposições individuais e coletivas.

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Published

2024-06-04

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Artigos | Articles