#Lollalivre:

music, politics and memes at the Lollapalooza Festival Brazil 2022

Authors

Keywords:

music, politics, activism, Lollapalooza festival, performance

Abstract

The aim of this paper is to address the political demonstrations that took place during the Lollapalooza 2022 music festival against President Jair Bolsonaro and in favor of the then presidential candidate Luiz Inácio Lula da Silva, as well as their repercussions on social media. The purpose is to first map the event — understood in terms of Actor-Network Theory as a controversy — by identifying some of its human and non-human actors and describing the materiality of their political performances at the music festival and on social media. After this first analytical move, we discuss the effectiveness of these performances on the political scene and their limits, dialoguing with the perspective of political communication and Internet studies, thus seeking to contribute to the debate around the issues that articulate music, politics and digital platforms today.

Author Biographies

Simone Pereira de Sá, Universidade Federal Fluminense

Professora do Departamento de Estudos Culturais e Mídia, da Universidade Federal Fluminense (UFF), Área de Comunicacão - estudos de som, música e tecnologias. 

Ewerton Maciel Fagundes, Universidade Federal Fluminense

Graduando do curso de Estudos de Mídia da Universidade Federal Fluminense (UFF) e bacharel em Literatura pela mesma universidade. Bolsista PIBIC-CNPq no projeto Música pop-periférica: política, ativismo e controvérsias nas plataformas digitais, coordenado pela Profa. Dra. Simone Pereira de Sá.

 

References

AMARAL, Adriana; SOARES, Thiago; POLIVANOV, Beatriz. Disputas sobre performances nos estudos de comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, 2018.

AMARAL, Adriana; SOUZA, Rosana; MONTEIRO, Camila. “De westeros no #vemprarua à shippagem do beijo gay na TV brasileira”. Ativismo de fãs: conceitos, resistências e práticas na cultura digital. Galáxia, São Paulo, v. 29, n. 1, 2015.

ANITTA. Anitta atinge 1º lugar no Spotify Global com hit ‘Envolver’. Isto é Gente, 25 mar. 2022. Disponível em: https://istoe.com.br/anitta-atinge-1o-lugar-no-spotify-global-com-hit-envolver/. Acesso em: 15 maio 2024.

BENNETT, Lance. Connective action: the public’s answer to democratic dysfunction. The conversation, 2014. Disponível em: http://theconversation.com/connective-action-the-publics-answer-to-democratic-dysfunction-33089. Acesso em: 10 jul. 2023.

BENNETT, Lance. When politics becomes play. In: Political Behavior, Nova York, v. 1, n. 4, p. 331-359, 1979.

BENNETT, Lance; SEGERBERG, Alexandra. The logic of connective action. Information, Communication & Society, Texas, v. 15, n. 5, p. 739-768, maio 2012.

BENNETT, Lucy. Fan activism for social mobilization: A critical review of the literature. Transformative Works and Cultures, v. 10, 2012.

BROUGH, Melissa.; SHRESTOVA, Sangita. Fandom meets activism: Rethinking civic and political participation. Transformative Works and Cultures, v. 10, 2012.

CHAGAS, Viktor. Da memética aos memes de internet: uma revisão da literatura. BIB, São Paulo, n. 95, p. 1-22, 2021.

CHAGAS, Viktor. “Não tenho nada a ver com isso”: cultura política, humor e intertextualidade nos memes das Eleiçõ es 2014. In: CERVI, Emerson; MASSUCHIN, Michele; CARVALHO, Fernanda. (org.). Internet e Eleições no Brasil. Curitiba: CPOP, 2017. p. 86-116.

CHAGAS, Viktor. O que está acontecendo? O que os trendings topics podem nos dizer a respeito de ações políticas coletivamente orquestradas? Campinas, Opinião Pública 29(3), 2023.

FRAGOSO, Suely; RECUERO. Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de Pesquisa para Internet. Porto Alegre, Ed. Sulina, 2011.

GOFFMANN, Erving. A Representação do Eu na Vida Cotidiana. Petrópolis, Vozes, 1975. HAY, Colin. Why We Hate Politics. Cambridge: Polity Press, 2013.

HUNTER, James Davidson. Culture Wars: the struggle to define America. New York: Basic Books, 1991.

JENKINS, Henry. ‘Cultural Acupuncture’: Fan Activism and the Harry Potter Alliance. Transformative Works and Cultures, n. 10. 2012.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social. Uma introdução à Teoria Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.

PAIXÃO-ROCHA, Pedro; SIMÕES, Paula Guimarães. A celebridade é política? Movimentos de politização e despolitização entre Anitta e seus públicos. Revista ECO-Pós, v. 24, n. 2, 2021.

PEREIRA DE SÁ, Simone. Música Pop Periférica Brasileira: videoclipes, performances e tretas na cultura digital. Curitiba: Ed. Appris, 2021.

PEREIRA DE SÁ, Simone. Música pop-periférica: política, ativismo e controvérsias nas plataformas digitais. Projeto de pesquisa contemplado no edital CNPq/Pq 2020. Niterói, 2020.

PEREIRA DE SÁ, Simone; ALBERTO, Thiago Pereira. Cultura do cancelamento na música pop: o que aprendemos com o caso Karol Conká? São Paulo, ANAIS da 32ª Compós, USP, 2023.

SANTOS, João Guilherme Bastos; CHAGAS, Viktor. A revolução será memetizada: engajamento e ação coletiva nos memes dos debates eleitorais em 2014. E-Compós, v. 20, n. 1, p. 1-23, 2017.

SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. Londres: Routledge. 2006.

SHIFMAN, Limor. Memes in digital culture. Cambridge: MIT Press, 2014.

SOARES, Felipe Bonow; RECUERO, Raquel. “Hashtag Wars: political disinformation and discursive struggles on Twitter conversations during the 2018 Brazilian presidential campaign. Social Media + Society, v. 7, n. 2, 2021.

SOARES, Thiago. Modos de Experienciar música pop em Cuba. Recife: Ed. UFPE, 2021.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório. Performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

TEIXEIRA VIEIRA DE MELO, Cristina; VAZ, Paulo. Guerras Culturais: conceito e trajetória. Revista Eco-Pós, v. 24, n. 2, p. 6-40, 2021. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/ eco_pos/article/view/27791.

TURNER, Victor. Drama, campos e metáforas. Niterói: EDUFF, 2008.

TURNER, Victor. The anthropology of performance. Nova York: PAJ Publications, 1987.

VAN ZOONEN, Liesbet. I-Pistemology: changing truth claims in popular and political culture. European Journal of Communication, mar, 2012.

Published

2024-10-03

Issue

Section

Artigos | Articles