Hegemony and disqualification of politics in contemporary Brazilian fictional audiovisual series: the bases of a conceptual discussion
as bases de uma discussão conceitual
Keywords:
hegemony, political communication, political movements, contemporary culture, audiovisual materialsAbstract
This work problematizes the notion of hegemony in the construction of the concept of disqualification of politics, based on the analysis of contemporary Brazilian serial fictional audiovisual productions. In its theoretical-methodological path, the role of the notion of hegemony in the elaboration of the concept of disqualification of politics will be organized by the articulation between theoretical discussion, based on the bibliographical review, and empirical object, through the specific analysis of three series. We structured the text into two parts, in addition to the introduction and final considerations. In the first part, a discussion is developed on the conceptual formation of hegemony within the scope of its relations with the field of communication, while in the second, the concepts of hegemony and disqualification of politics are related to the productive and aesthetic-narrative scenario of the fictional audiovisual series contemporary Brazilian, ending with a brief analysis of three national serial productions. In a movement of dialogue between theoretical framework and empirical object, we highlight that a complementary study of these three audiovisual works allows us to understand the multiplicity of forms of a hegemonic construction, whose central focus is on the disqualification of politics, in a context of transformation and complexity of changes social issues and a feeling of disbelief and revolt with politics, especially as an institutional activity, predominantly seen as corrupt, corrupting and inefficient.
References
ALMEIDA, Guilherme Fumeo; BASTOS, Pablo Nabarrete. A busca cotidiana de Solange: pornochanchadas, hegemonia e erotismo em A Dama do Lotação. Revista Fronteiras & Debates, v. 8, n. 1, 2021.
ALMEIDA, Guilherme Fumeo; ROSSINI, Miriam de Souza. Cruzamento entre público e privado: o discurso sobre política da minissérie O brado retumbante. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, v. 19, n. 33, 2020.
ALMEIDA, Guilherme Fumeo; ROSSINI, Miriam de Souza. Audiovisual, cultura e hegemonia: O mecanismo e a desqualificação da política. In: XXXII Encontro Anual da Compós, Universidade de São Paulo, São Paulo - SP, 2023. Anais Eletrônicos [...]. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2023.
BAHIA, Lia; BUTCHER, Pedro; TINEN, Pedro. O setor audiovisual e os serviços de streaming. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura, v. 24, n. 3, p. 101-116, 2022.
BASTOS, Pablo Nabarrete. Marcha dialética do MST: formação e comunicação política entre campo e cidade. Rio de Janeiro: Garamond, 2021a.
BASTOS, Pablo Nabarrete. Atuação das Frentes Brasil Popular e Povo Sem Medo no Facebook na campanha presidencial de 2018. E-Compós, [S. l.], v. 24, 2021b. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2070. Acesso em: 12 jun. 2025.
BASTOS, Pablo Nabarrete. Hegemonia e engajamento em contexto de midiatização e plataformização. Liinc em Revista, [S. l.], v. 18, n. 2, p. e6066, 2022. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/6066. Acesso em: 12 jun. 2025.
BASTOS, Pablo Nabarrete. Dialética da insularidade: Notas para compreensão da hegemonia popular. Compolítica, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 99-120, 2023. Disponível em: https:// revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/561. Acesso em: 12 jun. 2025.
BASTOS, Pablo Nabarrete; MIANI, Rozinaldo Antonio; ENGELMANN, Solange Inês. Articulações da CLOC, Via Campesina e ALBA Movimentos em contexto de crise na América Latina. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, Equador, n. 153, p. 175-192, 2023. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9140144. Acesso em: 12 jun. 2025.
BOLAÑO, César. Indústria Cultural: Informação e Capitalismo. São Paulo: Hucitec/Polis, 2000.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 3. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Galícia: Estaleiro, 2011.
HAMBURGER, Esther Imperio. Diluindo fronteiras: a televisão e as novelas no cotidiano. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz. História da vida privada no Brasil. v. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
LIGUORI, Guido. Roteiros para Gramsci. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.
LIGUORI, Guido. Aparelho hegemônico. In: LIGUORI, Guido; VOZA, Pasquale (orgs.). Dicionário gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2014.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
MORETZSOHN, Sylvia. A cidadania através do espelho: do Estado do bem-estar às políticas de exceção. Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v. 5, n. 15, p. 138-169, jan.-abr., 2011.
MOROZOV, Evgneny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
MOTTER, Maria Lourdes. Ficção e realidade: a construção do cotidiano na telenovela. São Paulo: Alexa Cultural, Comunicação e Cultura – Ficção Televisiva, 2003.
PINHEIRO-MACHADO, Rosana. Amanhã vai ser maior: o que aconteceu com o Brasil e possíveis rotas de fuga. São Paulo: Planeta do Brasil, 2019.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. Plataformização. Revista Fronteiras – estudos midiáticos. 22 (1): 2-10, jan./abr. 2020.
ROSSINI, Miriam de Souza; ALMEIDA, Guilherme Fumeo. Golpe e Democracia: da figura política de Dilma Rousseff à construção do impeachment nos documentários O Processo (2018) e Democracia em Vertigem (2019). In: WEBER, Maria Helena. Pactos e disputas comunicacionais sobre a presidenta Dilma. Porto Alegre: Figura de Linguagem, 2021.
SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria. In: PAIVA, Raquel; BARBALHO, Alexandre (orgs.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005.
WILLIAMS, Raymond. Base e superestrutura na teoria cultural marxista. Revista USP, São Paulo, n. 65, p. 210-224, mar./maio 2005.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Galaxia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.


Este obra está licenciada com uma Licença