TEACHER EDUCATION, LANGUAGE AND CULTURE: THE INTERCULTURAL COMPETENCE FOR TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN UNDERGRADUATE LANGUAGE COURSES

Authors

  • Dllubia SANTCLAIR Universidade Estadual de Goiás
  • Barbra SABOTA Universidade Estadual de Goiás
  • Ricardo ALMEIDA Universidade Estadual de Goiás

Keywords:

teacher education, English, intercultural education.

Abstract

This article presents discussions on the importance of promoting the development of Intercultural Communicative Competence (BYRAN, 1997; CORBETT, 2003; FIGUEREDO, 2007) in Letras course in Brazil, to foster the education of language teachers who are critical and reflective, also in regards to the relation between language and culture. We seek to theoretically reflect on the concept of Intercultural Competence (DEARDOFF, 2009) in connection with the language setting as a social practice, re-signified historically through social interaction (VYGOTSKY, 1996), which draws a favorable scenario for critical teaching of foreign languages (PESSOA and FREITAS, 2012).

Author Biographies

Dllubia SANTCLAIR, Universidade Estadual de Goiás

Mestranda em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás. Professora no curso de Letras da UEG, Campus de Porangatu e no Ensino Médio da Secretaria Estadual de Educação de Goiás. Integrante do grupo de pesquisa TDELE.

Barbra SABOTA, Universidade Estadual de Goiás

Pós doutora em Linguística Aplicada pela UnB (2014). Doutora em Letras e Linguística pela UFG (2008). Professora da Universidade Estadual de Goiás no curso de Letras (Estágio supervisionado de língua inglesa) e no Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação Linguagem e Tecnologias (PPG -IELT), ambos no Câmpus Anápolis de Ciências Sociais Econômicas e Humanas (CSEH).

Ricardo ALMEIDA, Universidade Estadual de Goiás

Mestrando em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás. Professor na Cultura Inglesa Anápolis. Integrante do grupo de pesquisa TDELE.

Published

2017-07-04

How to Cite

SANTCLAIR, D., SABOTA, B., & ALMEIDA, R. (2017). TEACHER EDUCATION, LANGUAGE AND CULTURE: THE INTERCULTURAL COMPETENCE FOR TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN UNDERGRADUATE LANGUAGE COURSES. Intercâmbio, 34. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/33520

Issue

Section

Artigos