Adequacy to communication situations and the socio-political context

Authors

  • Luciana de Paula Universidade de São Paulo, São Paulo

Keywords:

adequacy, use of the language, situations of enunciation, social issues, political issues.

Abstract

The present study seeks to elucidate the lack of relation between the adequacy of the use of the language to situations of enunciation and the lack of relation between the adequacy of the use of the language to social and political issues in classroom. The reflection came from a doubt of a student pronounced after an activity that approached the adequacy of the level of speech formality to the communication situation, alerting about the necessity of attaching to social and political issues through the uses of the language, given the context of political ferment in which these students are inserted.

Author Biography

Luciana de Paula, Universidade de São Paulo, São Paulo

Mestre do Programa PROFLETRAS do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo - DLCV - FFLCH - USP.

References

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino. São Paulo: Parábola, 2009.

ASSUNÇÃO, C. A. A.; MENDONÇA, M. C. C.; DELPHINO, R. M. Pouca ênfase no desenvolvimento da competência oral dos alunos. In: BORTONI-RICARDO, S. M.; MACHADO, V. R. (Org.). Os doze trabalhos de Hércules: do oral para o escrito. São Paulo: Parábola, 2013. p. 165

– 177.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

BECHARA, E. Ensino da Gramática; opressão? Liberdade? São Paulo, Ática, 1989.

BAKHTIN, M. Gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São. Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

JOLIBERT, J. Formando crianças produtoras de textos. Porto Alegre: Artmed. 1994.

RIOS, I. C. Caminhos da Humanização na saúde: prática e reflexão. São Paulo: Áurea Editora, 2009.

SILVA, C. C. BORGES F. T. Análise Temática Dialógica como método de análise de dados verbais em pesquisas qualitativas (2017). Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1935/193554180002.pdf. Acesso em: 02 de agosto de 2020.

TERRA, E. Linguagem, língua e fala. São Paulo: Scipione, 1997.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem.

Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2021-05-28

How to Cite

Paula, L. de . (2021). Adequacy to communication situations and the socio-political context. Intercâmbio, 48, 40–55. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/42463

Issue

Section

Artigos