Working with the variations of meaning of the verb to give in the context of classroom

Authors

Keywords:

TOPE, Enunciations, verb to give, Teaching, Portuguese Language.

Abstract

This study argues the importance to approach the polysemy in the perspective of a constructivist semantics in the Portuguese Language. To illustrate this kind of practice, it is proposed to analyze the functioning of the verb TO GIVE in the Brazilian Portuguese, considering its semantic contribution to the production of the meaning of the enunciations. For such work, it was used as basis the Theory of Predicative and Enunciative Operations (TOPE) with the aim of pointing didactic practices that contribute to the exploration of the meaning in the Portuguese language teaching in the final grades of elementary school.

Author Biographies

Maria Renilda Rodrigues Leal Ramos, Universidade Federal do Piaui

Sou mestra na área de Linguística pela Univesidade Federal do Piauí_ UFPI- PI.   Apresentei a defesa de minha dissertação em 30/04/2021. Sou professora do Ensino Fundamental - Anos finais na Prefeitura Municipal de Teresina-PI. Já trabalhei quatro semestres no curso de Letras- Português na UESPI-PI.

Sou graduada em Letras-Português  e bacharel em Direito pela Universidade Estadual do Piaui- UESPI. Tenho três especializações; 1 em Ensino Superior; 2 em Supervisão Escolar; 3 em Direito do Trabalho.

Maria Auxiliadora Ferreira Lima, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora da Universidade Federal do Piauí.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http/Basenacionalcomum.mec.gov.br Acesso em: 21 jun. 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.: 106 p. Disponível em: portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 02

jan. 2020.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’enonciation: opérations et representations – Tome 1. Paris: Éditions Ophrys, 1990.

DAR. Dicionário on line Priberam da Língua Portuguesa, 2008-2013. Disponível em: <http://dicionario.priberam.org/dar>. Acesso em: 09 jul. 2019.

DAR. Corpus do português. Disponível em: <https://www.corpusdoportugues.org/>. Acesso em: 08 jul. 2019.

FLORES, V. do N.; TEIXEIRA, M. Introdução à Linguística da Enunciação. São Paulo: Contexto, 2008.

FRANCKEL, J. J. Referência, referenciação e valores referenciais. In: VOGUÉ, S. de; FRANCKEL, J. J.; PAILLARD, D. Linguagem e enunciação: representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto, 2011.

FRANCKEL, J. J.; PAILLARD, D. Aspectos da teoria de Antoine Culioli. In: VOGUÉ, S. de; FRANCKEL, J. J.; PAILLARD, D. Linguagem e enunciação: representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto, 2011.

LIMA, M. A. F. A construção de significação de ocorrências do adjetivo bom: identidade e variação. In: LIMA, M. A. F.; FILHO, F. A.; COSTA, C. de S. M. da. Linguística e Literatura: percorrendo caminhos. Teresina. EDUFPI, 2013.

VALENTIM, H. T. Polissemia das formas ou construção de sentido no e pelo enunciado? CLUNL – Centro de Linguística da Universidade NOVA de Lisboa Projeto ENUNTIO, 2007, p.13-15 Disponível em: <https://clunf.unt.pt/wp-content./uptnads/sites12/2018/01/hv_pdf.pdf>.

Acesso em: 17 nov.2020.

VALENTIM, H. T. Predicação de existência e operações enunciativas. Lisboa: Edições Calibri,1998.

VOGÜÉ, S. de. A língua entre cognição e discurso. In: Revista Calidoscópio. V. 11. n. 2, p. 214-221. Maio/agosto. Unisinos, 2013. Disponível em:

<https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.20

112.10/1967>. Acesso em: 10 jan.2020.

Published

2021-05-28

How to Cite

Ramos, M. R. R. L., & Lima, M. A. F. (2021). Working with the variations of meaning of the verb to give in the context of classroom. Intercâmbio, 48. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/51915

Issue

Section

Artigos