Investigating linguistic ideologies about the “native speaker” in a local english coursebook

A documental-based analysis

Authors

Keywords:

linguistic ideologies, native speaker, local coursebook

Abstract

In contemporary times, linguistic-identity mixtures have become increasingly latent, making it difficult to delimit a language to a specific community. Therefore, it is necessary to think of a linguistics of practices and contacts as opposed to a linguistics of communities (MOITA LOPES, 2013). Having that in mind, the research group which I was part of at the federal school where I taught for 2 years developed an English language teaching project thinking about the role of the English language in contemporary times. The present qualitative, interpretative and documental study, an integral part of that project, focuses on the analysis of the first four reading sections of the textbook It fits 8, designed for 8th graders. Its main objective is to observe how the material seems to “reflect” and “refract” (Vólochinov, 1929 [2017]) the figure of the native speaker and how, consequently, it positions the Brazilian student in relation to the English language. This analysis was necessary to forsee possible adaptation needs or even the feasibility of producing our own teaching material. In order to achieve the mentioned objectives, I rely on the following theoretical background: linguistic ideologies about the English language and the native speaker, (local) textbooks for teaching English, and PNLD. The analysis, based on some of the macro-criteria for textbook analysis (TILIO, 2016), points to the potentialization of the native speaker episteme as an objective to be achieved by Brazilian learners, which has indicated the need to produce materials that deconstruct the ideal of the native speaker and encourage creative uses of the English language.

Author Biography

Mariana Nunes Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mariana é Doutoranda em Linguística Aplicada, na Universidade Federal do Rio de Janeiro, e Mestra pelo mesmo Programa. Possui Bacharelado e Licenciatura em Letras Português/Inglês também pela UFRJ. Mariana tem mais de 10 anos de experiência como professora de inglês nos mais variados contextos educacionais, tendo atuado também como professora de Português para falantes de outras línguas em Mississippi. Além da experiência em sala de aula, Mariana possui experiência em elaboração de material didático, tendo atuado como elaboradora de conteúdo de coleções didáticas publicadas pela Editora Richmond.

References

BATISTA, A. A. G. (2003). A avaliação dos livros didáticos: para entender o programa nacional do livro didático (PNLD). In: ROJO, R.; BATISTA, A. A. G. (Orgs.), Livro didático, língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, p. 25-67.

CLEMENTE, A; HIGGINS, M. J. (2008) Performing English With A Postcolonial Accent: Ethnographic Narratives From Mexico. The Tufnell Press. 240 pages.

COUTO, A. L. (2015). It fits 8: Ensino fundamental. 2 ed. São Paulo: Edições SM.

FABRÍCIO, B. (2006). Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L.P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 45-65.

FARACO, C. A. (2009). Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial.

FIORIN, J. L. (2013). Prefácio. In: MOITA LOPES, L.P., O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola.

FOGAÇA, F. C.; GIMENEZ, T. (2007). Ensino de língua estrangeira e sociedade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, p. 51-68.

JORDÃO, C. M. (2004). A língua inglesa como commodity: direito ou obrigação de todos? In: ROMANOWSKI, J.P.; MARTINS, P. L.; JUNQUEIRA, S.R. A.(orgs.), Conhecimento Local e Conhecimento Universal: a Aula e os Campos do Conhecimento. XII ENDIPE, Vol. 3, Curitiba: Universitária Champagnat.

JUDD, E.L.; TAN, L.; WALBERG, H.J (2001). Teaching Additional Languages. Bellegarde: Sadag.

KRIPKA, R. M. L. SCHELLER, M (2015). Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e características na pesquisa qualitativa. Investigação qualitativa em educação, v. 2, p. 243-247.

KROSKRITY, P. V. (2004). Language Ideologies. In: DURANTI, A. (Org.). A companion to linguistic anthropology. United Kingdon: Blackwell Publishing, p. 496-517.

KUMARAVADIVELU, B. (2012). Individual identity, cultural globalization and teaching English as an international language: The case for an epistemic break. In L. ALSAGOFF; W. A. RENANDYA; G. HU; S. L. MCKAY (Eds.), Teaching English as an international language: Principles and practices (pp. 9-27). New York: Routledge.

LÓPEZ-BARRIOS, M.; DEBAT, E. V (2014). Global vs. local: does it matter? In: GARTON, S.; GRAVES, K. (Eds.) International Perspectives on English Language Teaching. London: Palgrave Macmillan.

LUKE, A.; FREEBODY, P. (1997). Critical literacy and the question of normativity: an introduction. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (Eds.). Constructing critical literacies: teaching and learning textual practice. St Leonards: Allen & Unwin, p. 1 – 18.

MIOTELO, V. (2008). “Ideologia”. In: BRAIT, B. (Org.) Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, p. 167-176.

MOITA LOPES, L. P (2013). Ideologia linguística: como construir discursivamente o Português no século XXI. In: MOITA LOPES, L.P. O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola, p. 18-52.

MOITA LOPES, L. P (2012). Ideology in research methodology. In: CHAPELLE, C. A. (Org.). The Encyclopedia of Applied Linguistics. Nova York: Wiley Blackwell, v. p. 223-224.

MOITA LOPES, L. P (2006). Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p.85-107

MUSPRATT, S; LUKE, A.; FREEBODY, P (1997). (Eds.) Constructing critical literacies: teaching and learning textual practice. Nova York: Hampton Press.

PENNYCOOK, A. (2006). Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L.P. (org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 67-83.

PENNYCOOK, A. (1994). The cultural politics of English as an international language. London: Longman.

RAMOSE, B. M. (2009). Globalização e Ubuntu. In: Santos, B.S.; Meneses, M.P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina. AS, p. 135-176.

RAMPTON, B. (2006). Continuidade e mudança nas visões de sociedade em linguística aplicada. In: MOITA LOPES, L.P. (org.), Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 109-128.

TADEU DA SILVA, T. (2017). Documentos de identidade. Belo Horizonte: Autêntica.

TILIO, R. (2016). O livro didático no ensino de línguas: caracterização do objeto, função e critérios de escolha. In: BARROS, A. L. E. C.; TENO, N. A. C.; ARAUJO, S. D. (Orgs.) Manifestações: ensaios críticos de língua e literatura. Curitiba: Appris, p. 215-237.

TILIO, R. (2015). Repensando a abordagem comunicativa: multiletramentos em uma abordagem consciente e conscientizadora. In: HILSDORF ROCHA, C.; FRANCO MACIAL, R. [orgs.]. Língua estrangeira e formação cidadã: entre discursos e práticas. São Paulo: Pontes Editores, p. 51-68.

TILIO, R. (2006). O livro didático de inglês em uma abordagem sócio-discursiva: culturas, identidades e pós-modernidade. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

VOLÓCHINOV, V. (1929). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

WOOLARD, K. A. (1998). "Introduction: language ideology as a field of inquiry". In: SCHIEFFELIN, B. B.; WOOLARD, K. A.; KROSKRIT, P. V. (Orgs.) Language ideologies: practice and theory. Oxford: Oxford University Press, p. 3-47.

Published

2021-12-23

How to Cite

Monteiro, M. N. . (2021). Investigating linguistic ideologies about the “native speaker” in a local english coursebook: A documental-based analysis. Intercâmbio, 49, 41–64. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/54142

Issue

Section

Artigos