The treatment direction when words are out of place

supervision and therapeutic outcomes in a case of language disorder in childhood

Authors

Keywords:

child language, language`s disorder, psychoanalysis, interdisciplinarity

Abstract

The clinic with children invites the speech therapist to review their own practice when the theoretical-clinical repertoire is put into play and the results do not appear. Supervision makes it possible to circulate meanings, building new articulations. This mechanism favours a critical look at the conduct of treatment, putting ideas in a new order. The (dis)order was the motto of the supervision of the case that presented “words out of place” and did not find interlocutors who would bet on their place of speaker. Supervision enabled the family to reorganise itself and the child to become a narrative builder.

Author Biographies

Cristal Rebouças Carvalho Braga, Universidade Federal do Pará

Fonoaudióloga graduada pela Universidade da Amazônia - Unama (2004). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2021). Possui duas especializações: (1) Problemas do Desenvolvimento na Infância e Adolescência pelo Centro Lydia Coriat de Porto Alegre & FADERGS (2017) e, (2) Teoria Psicanalítica pela Faculdade Integrada Brasil Amazônia - Fibra (2011). Realizou Aperfeiçoamento em Motricidade Orofacial com Ênfase em Fonoaudiologia Neonatal pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Fonoaudiologia - CEPEF (SP) e Formação Avançada do Tratamento de Bebês no Conceito Neuroevolutivo Bobath pelo Centro de Estudos e Reabilitação Neurológica - CERN (RJ). Possui Certificação Internacional em Integração Sensorial pela Universidade do Sul da Califórnia. Participou do Curso teórico-prático França-Brasil: Atuação com bebês de 0 a 3 anos com seminários realizados em instituições francesas através do Instituto Langage ( SP). Possui experiência clínica em Fonoaudiologia Neonatal, Atendimento Pais-Bebês, Estimulação Precoce, Transtornos do Desenvolvimento Infantil, Dificuldades alimentares e Clínica da Linguagem.

Marta Gonçalves Gimenez Baptista, Instituto Travessias da Infância, Centro Lydia Coriat

Fonoaudióloga, Doutura em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP; docente no Instituto Travessias da Infância/Lydia Coriat - SP.

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Published

2022-10-07

How to Cite

Braga, C. R. C., & Baptista, M. G. G. (2022). The treatment direction when words are out of place: supervision and therapeutic outcomes in a case of language disorder in childhood. Intercâmbio, 51, e57725. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/57725

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Artigos