High school Portuguese Language textbooks

analysis of the didactization of discursive-argumentative text as a school genre

Authors

  • Lezinete Regina Lemes Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Rondonópolis https://orcid.org/0000-0001-5290-8406
  • Giovana dos Santos Ribeiro Universidade Federal de Rondonópolis
  • Elizangela Patrícia Moreira da Costa Universidade do Estado de Mato Grosso

Keywords:

Portuguese Language textbooks, High school, Didacticization, Text production, School genre dissertative-argumentative text

Abstract

This article aims at investigating the didactic transposition and didactisation of the school genre dissertative-argumentative text in three Portuguese language High School textbooks, approved by the National Book and Teaching Material Program of 2012 and 2015. The reflections proposed in the analysis are anchored in the enunciative-discursive theory of Bakhtin and the Circle. The data showed that the didactic treatment carried out by the authors for the dissertative-argumentative genre is, to a certain extent, linked to the mastery of the structure, although activities that allowed the mastery of the genre have been found taking into account the context of production, circulation and reception.

Author Biographies

Lezinete Regina Lemes, Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Rondonópolis

Professora de Língua Portuguesa e Linguística do Departamento de Letras da Universidade Federal de Mato Grosso, campus Rondonópolis. Coordenadora Local do Relendo Bakhtin de Rondonópolis e do Programa Tutoria de Língua Portuguesa.

Giovana dos Santos Ribeiro, Universidade Federal de Rondonópolis

Especialista em Libras e Educação Especial pela Faculdade Única (2020). Licenciada em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Mato Grosso (2020). É professora de Português da Educação Básica e corretora de redação em curso preparatório para vestibulares. Na graduação, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/2017-2018) e da Residência Pedagógica (2019)

Elizangela Patrícia Moreira da Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP (2016) (CNPq), com
estágio-sanduíche na Universidade do Porto - Portugal (CAPES), Mestre em Estudos de Linguagem
pela UFMT (2011), Licenciada em Letras pela UFMT (1995). É Professora Adjunta do Departamento
de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL) da Universidade do Estado de Mato
Grosso - UNEMAT. Atua nas áreas da Linguística Aplicada e Língua Portuguesa, principalmente, nos
temas: Linguagem e discurso, Ensino-aprendizagem de leitura, letramento, verbo-visualidade e livros
didáticos de Língua Portuguesa

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Published

2022-08-15

How to Cite

Lemes, L. R., Ribeiro, G. dos S. ., & Costa, E. P. M. da . (2022). High school Portuguese Language textbooks: analysis of the didactization of discursive-argumentative text as a school genre. Intercâmbio, 51, e57741. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/57741

Issue

Section

Artigos