Playing in the clinic with children

considerations from the Language Clinic

Authors

  • Paola Lurian Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Maria Francisca Lier-Devitto Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

playing, clinic with children, language

Abstract

Playing, an essential activity in the clinic with children, includes plural forms of understanding, depending on the theoretical position taken by the clinician. This work brings up the problem of the thoughtless applications of theories of Developmental Psychology, made in the speech-language pathology field, assuming the Language Clinic as a theoretical foundation. To discuss the issue of interdisciplinarity in force in the field of Speech-Language Pathology and Audiology, articulated with the discussion of playing in the clinic with children, authors of Developmental Psychology were visited. Piaget (1951) and Vygotsky (1991) assume playing as a cognitive skill and as a way for the child's and language development and is present in speech therapy clinical actions with children. This work, therefore, presents and discusses the theoretical approaches that are part of the speech therapy clinic with children, with a critical look guided by the proposal of the Language Clinic. It also proposes that, for the Linguagem Clinic, play is a text and a device for change in the clinical space with children.

Author Biographies

Paola Lurian Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2016). Especialização em Recursos Estruturados e Estratégias Clínicas no Autismo pela Faculdade Pólis Civitas (2020). Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC/SP (2021)

Maria Francisca Lier-Devitto , Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora titular no Departamento de Linguística da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pesquisadora e docente do Programa de Pós Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL), PUCSP. Pesquisadora CNPq. Líder do grupo de pesquisa Aquisição, Patologias e Clinica de Linguagem. Membro do Serviço de Patologias da Linguagem (SPL) na Divisão de Educação e Reabilitação dos Distúrbios da Comunicação (Derdic), onde esta na coordenação do Centro de atendimento afásico (CAAF) e do projeto Entrelaços de Atendimento a crianças com dificuldades na relação com a linguagem e no laço social.

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Published

2022-06-23

How to Cite

Silva, P. L., & Lier-Devitto , M. F. . (2022). Playing in the clinic with children: considerations from the Language Clinic. Intercâmbio, 50, e58277. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/58277

Issue

Section

Artigos