Aging and digital skills: a study in populations 50+

Authors

  • Gina Maria Gouveia Páscoa Ciências Sociais, Especialidade de Política Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (ISCSP), Universidade de Lisboa (UL), Portugal. Portugal.
  • Henrique Manuel Pires Teixeira Gil Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico de Castelo Branco (IPCB), Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2017v20i3p31-56

Keywords:

Aging, Digital Skills, Lifelong Learning.

Abstract

In the world we live in it has become indispensable that all citizens be able to coexist with increasingly dematerialized practices. This study investigates the sociocultural factors that influence the learning of Information and Communication Technologies (ICT) and identifies the impacts of this learning on Welfare (mental and social). The research involved 374 citizens (50+ years) and the results indicate that throughout the aging process the need for communication and maintaining intellectual activity are preponderant factors in the acquisition of digital skills, with the inclusion and education of key elements in lifelong learning.

Keywords: 

Author Biographies

Gina Maria Gouveia Páscoa, Ciências Sociais, Especialidade de Política Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (ISCSP), Universidade de Lisboa (UL), Portugal. Portugal.

Doutorada em Ciências Sociais, Especialidade de Política Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (ISCSP), Universidade de Lisboa (UL), Portugal. Enfermeira na Unidade Local de Saúde de Castelo Branco, E.P.E. (ULSCB), Portugal.

 

Henrique Manuel Pires Teixeira Gil, Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico de Castelo Branco (IPCB), Portugal.

Pós-Doutorado em Política Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas (ISCSP), Universidade de Lisboa (UL), Portugal. Professor Adjunto da Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico de Castelo Branco (IPCB), Portugal.

 

Published

2017-09-30

How to Cite

Páscoa, G. M. G., & Gil, H. M. P. T. (2017). Aging and digital skills: a study in populations 50+. Revista Kairós-Gerontologia, 20(3), 31–56. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2017v20i3p31-56

Issue

Section

Papers