Long-stay Institution for the Elderly as an socioeducational space: challenges and prospects

Authors

  • Fabiana de Jesus Paulo Markarian Gerontologia, PUC-SP
  • Nadia Dumara Ruiz Silveira Gerontologia, PUC-SP
  • Elisabeth Frohlich Mercadante Gerontologia. PUC-SP
  • Flamínia Manzano Moreira Lodovici Gerontologia, PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2015v18i1p361-376

Keywords:

Long Term Care Institutions, Elderly, Professional performance.

Abstract

Long-stay institution for the elderly (LTCF) is not a new issue in Brazil. This institutional mode, however, needed to be expanded due to the significant increase in the elderly population, and reconfigured in its functions, given the changes in the Brazilian family, which becomes very useful to try to understand its current operation. The aim of this qualitative study of descriptive character, is to analyze the social and educational sense a LTCF - one problematised formulation and dynamic articulation of relevant features of the professional profile that her work and profile of its residents. The development of the research was through literature review and document analysis in the area of Human and Health Sciences, including publications in digital media. The results of the analysis highlight the issue of understanding of care, in particular one that has come to be required of a LTCF: the Continuing Care for the reception and care of a newborn egress hospitalization elderly. This requires the training of its professionals for proper performance before the profile of the elderly, many without family support or a social network. The data reveal indicators of emotional availability, physical and mental those workers, working conditions, physical space and infrastructure of LTCF with a view to ensure equitable care and quality of care for older people.

 

Author Biographies

Fabiana de Jesus Paulo Markarian, Gerontologia, PUC-SP

Fabiana de Jesus Paulo Markarian – Assistente Social. Mestra em Gerontologia, PUC-SP. Aperfeiçoamento/Especialização em Serviço Social em Hospital Geral, Hospital das Clínicas.

Nadia Dumara Ruiz Silveira, Gerontologia, PUC-SP

Doutorado em Ciências Sociais/USP-SP. Mestrado em Ciências Sociais/PUC-SP. Graduação em Pedagogia. Professora-titular do Departamento de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação e do Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia/FACHS/PUC-SP. Atuação na área da Educação, Ciências Humanas, Sociais e da Saúde e na área da Gerontologia. Líder do Grupo de Pesquisa ELO-Educação, Longevidade e Qualidade de Vida; e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação Social e Meio Ambiente, ambos certificados pelo CNPq.

Elisabeth Frohlich Mercadante, Gerontologia. PUC-SP

Elisabeth Frohlich Mercadante – Antropóloga e Doutora em Ciências Sociais: Antropologia; Docente, Pesquisadora do Departamento de Ciências Sociais: Antropologia/ FACHS/ PUC-SP e do Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia/FACHS/PUC-SP. Líder do Grupo de Pesquisa “Velhice, Espaços de Moradia, Arranjos Comunitários e Políticas Públicas”, certificado pelo CNPq.

E-mail: elisabethmercadante@yahoo.com.br

Flamínia Manzano Moreira Lodovici, Gerontologia, PUC-SP

Doutorado em Linguística, IEL/Unicamp. Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem-LAEL/PUC-SP.  Graduação em Letras. Docente, pesquisadora filiada ao Departamento de Linguística/FAFICLA/PUC-SP e Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia/FACHS/PUC-SP. Participa de Grupos de Pesquisa: “ELO-Educação, Longevidade e Qualidade de Vida”; e “Velhice, Espaços de Moradia, Arranjos Comunitários e Políticas Públicas”, certificados pelo CNPq. 

Published

2015-03-30

How to Cite

Markarian, F. de J. P., Silveira, N. D. R., Mercadante, E. F., & Lodovici, F. M. M. (2015). Long-stay Institution for the Elderly as an socioeducational space: challenges and prospects. Revista Kairós-Gerontologia, 18(1), 361–376. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2015v18i1p361-376

Issue

Section

Papers