Playing in old age - a playful and valuable leisure

Authors

  • Ana Lúcia Nakamura Graduação em Ciência da Computação, Universidade Paulista. Mestrado e Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, PUC-SP. Atua em centros-dia para idosos, com jogos de tabuleiro e atividades tecnológicas (em videogame, celular e tablete), voltados para a melhoria de aspectos físicos, cognitivos, emocionais e sociais de idosos.
  • Hermes Renato Hildebrand Graduação em Matemática, Mestrado em Multimeios, Unicamp-Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Comunicação e Semiótica, PUC-SP. Pesquisador, Docente, Orientador da PUC-SP. Exerce o cargo de Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação do TIDD – Tecnologia da Inteligência e Design Digital, PUC-SP.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i2p273-296

Keywords:

Valuable leisure, Ludic, Digital and non-digital games, Playing in old age.

Abstract

Play at 60, have leisure, and play using technology? Those over 60 and using digital and non-digital games have certainly overcome, and still overcome, many prejudices, and are open to countless realities, possibilities and playful learning. This study aims to understand the meanings and the importance of playfulness in, and for, old age, especially playful leisure. For this, the main topics covered and their references are: aging (Beauvoir); leisure (Cabeza), the various types of leisure and in particular valuable leisure, as a complement to active aging that can make it satisfactory; the games (Gallo); the sense of playfulness for the elderly, providing subsidies for the understanding of playfulness and its benefits, from the point of view of the elderly (Matos, 2006). In a participant observation by the author herself, the research has as reference the activities with digital and non-digital games, 2015-2019, 1104 hours, 2 hours a week, to 65 elderly people, attended in three day centers for the elderly in Sao Paulo, SP, in the Bom Retiro, Saúde and Guaianases neighborhoods. Activities with games in day centers, which are stated as opportunities to discover a playful and very valuable leisure for the elderly.

 

Author Biographies

Ana Lúcia Nakamura, Graduação em Ciência da Computação, Universidade Paulista. Mestrado e Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, PUC-SP. Atua em centros-dia para idosos, com jogos de tabuleiro e atividades tecnológicas (em videogame, celular e tablete), voltados para a melhoria de aspectos físicos, cognitivos, emocionais e sociais de idosos.

Graduação em Ciência da Computação, Universidade Paulista. Mestrado e Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, PUC-SP. Atua em centros-dia para idosos, com jogos de tabuleiro e atividades tecnológicas (em videogame, celular e tablete), voltados para a melhoria de aspectos físicos, cognitivos, emocionais e sociais de idosos.

 

Hermes Renato Hildebrand, Graduação em Matemática, Mestrado em Multimeios, Unicamp-Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Comunicação e Semiótica, PUC-SP. Pesquisador, Docente, Orientador da PUC-SP. Exerce o cargo de Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação do TIDD – Tecnologia da Inteligência e Design Digital, PUC-SP.

Graduação em Matemática, Mestrado em Multimeios, Unicamp-Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Comunicação e Semiótica, PUC-SP. Pesquisador, Docente, Orientador da PUC-SP. Exerce o cargo de Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação do TIDD – Tecnologia da Inteligência e Design Digital, PUC-SP.

 

Published

2020-06-30

How to Cite

Nakamura, A. L., & Hildebrand, H. R. (2020). Playing in old age - a playful and valuable leisure. Revista Kairós-Gerontologia, 23(2), 273–296. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2020v23i2p273-296

Issue

Section

Papers