Baby Girl
Bonds of desire
DOI:
https://doi.org/10.23925/lf.v17i1.70587Keywords:
bondage., Baby Girl, cinema and psychoanalysisAbstract
The film Baby Girl explores, through its character dynamics and relationships, central psychoanalytic themes such as desire, repetitive compulsion, and the tensions between domination and submission. From a psychoanalytic perspective, it is possible to observe how the concept of bondage - both physical and symbolic - is used to represent the psychological and emotional bonds that imprison the protagonists. The use of bondage in the film connects to the Lacanian desire in which the characters incessantly seek to fill a lack that is never completely satisfied, reflecting the constant cycle of unsatisfied desire that characterizes the human psyche. In addition, the film reflects the complex relationships between the subject and social norms (superego) that act as invisible bonds, restricting the characters' choices and shaping their actions. In this context, Baby Girl can be interpreted as a metaphor for the subject's internal struggle between the desire for freedom and the need for submission to a broader structure, be it social, familial or emotional. Through visual resources such as claustrophobic framing and the use of light and shadow, the film reinforces the characters' sense of imprisonment. However, moments of greater freedom and movement suggest the possibility of liberation from the bonds, inviting the audience to reflect on the limits between power structures and individual autonomy. The film not only explores physical and psychological bondage, but also proposes a reflection over relations of power, repetitive compulsions and the possibilities of transformation and liberation of the characters.
References
FREUD, Sigmund. Além do Princípio do Prazer (1920). Rio de Janeiro: Imago, 1976. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. XVIII.
FREUD, Sigmund. O problema econômico do masoquismo (1924). Rio de Janeiro: Imago, 1974. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. XIX.
BAUDRILLARD, Jean. A Transparência do Mal: Ensaio sobre os fenômenos extremos. Tradução de Ana Izabel Paraguassu. Rio de Janeiro: Editora Sulina, 1992.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. 3ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006
GIMENES, Roseli. Inteligência libidinal: cinema e literatura. In Leitura Flutuante, v. 10 n. 2 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/leituraflutuante/article/view/38723. Acesso em: 11 fev. 2025.
LACAN, Jacques. O Seminário, Livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (1964). Tradução de Dulce Duque Estrada. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
MULVEY, Laura. Prazer Visual e Cinema Narrativo. In: XAVIER, Ismail (org.). O Discurso Cinematográfico: Opacidade e Transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005, p. 364-381.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).