Commuting and regional integration: an analytical methodology for the metropolitan regions of Belo Horizonte, Rio de Janeiro and São Paulo

Authors

  • Carlos Lobo IGC/UFMG
  • Leandro Cardoso Escola de Engenharia/UFMG
  • Ivania Linhares de Almeida Escola de Engenharia/UFMG

Keywords:

metropolitan integration, commuting, metropolitan regions, Belo Horizonte, Rio de Janeiro, São Paulo

Abstract

The existence of controversies in the academic literature about the limits and configuration of metropolitan regions in Brazil is not uncommon. Apart from the criteria’s lack of precision in the definition of these regional outlines, it seems relevant to consider the meaning and scope of commuting in the regional population dynamics. The objective of this article is to investigate the level of integration of the peripheral municipalities that are part of the metropolitan regions of Belo Horizonte, Rio de Janeiro and São Paulo. Using microdata samples from the 2010 Demographic Census, the Metropolitan Integration Index was proposed, aggregating Internal Pendularity Ratios, Pendular Connectivity and Nuclear Pendularity. In general, the results indicated sensitive regional differences beyond the expected effect of the distance variable, allowing to identify cases of low integration levels.

Author Biographies

Carlos Lobo, IGC/UFMG

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é subcoordenador do Programa de Pós-graduação em Geografia do Instituto de Geociências da UFMG e docente credenciado nos Programas de Pós-Graduação em Análise e Modelagem de Sistemas Ambientais e em Geografia, ambos da mesma instituição. É líder do grupo de pesquisa intitulado Geografia Aplicada, reconhecido pela UFMG e cadastrado no CNPq. Foi chefe do Departamento de Geografia da Universidade Federal de Minas Gerais, editor da Revista Geografias/UFMG e bolsista FAPEMIG. Atua preferencialmente na área de concentração "Geografia da População", especialmente nas linhas de pesquisa migrações/mobilidade espacial da população e em métodos quantitativos aplicados a análise espacial.

Leandro Cardoso, Escola de Engenharia/UFMG

Possui Graduação em Geografia (1999), Mestrado em Geografia (2003) e Doutorado em Geografia (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é Professor Adjunto IV do Departamento de Engenharia de Transportes e Geotecnia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Foi Coordenador pro tempore do Programa de Pós-Graduação em Geotecnia e Transportes da UFMG (2015 a 2017) e Subcoordenador do Curso de Especialização em Logística Estratégica e Sistemas de Transporte da UFMG (2011 a 2015). Tem experiência nas áreas de Geografia e Engenharia de Transportes, atuando principalmente nos seguintes temas: Geografia Urbana, Planejamento Urbano, Planejamento dos Sistemas de Transporte, Mobilidade Urbana Sustentável, Desigualdades Socioespaciais.

Ivania Linhares de Almeida, Escola de Engenharia/UFMG

Graduação em Engenharia Civil pela Faculdades Kennedy (1997) . Mestrado em Geotecnia e Engenharia de Transportes. Engenheira do CREA/MG.

Published

2018-04-16

How to Cite

Lobo, C., Cardoso, L., & Almeida, I. L. de. (2018). Commuting and regional integration: an analytical methodology for the metropolitan regions of Belo Horizonte, Rio de Janeiro and São Paulo. Cadernos Metrópole, 20(41), 171–189. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/metropole/article/view/2236-9996.2018-4108