Sidewalks as places for socialization: urban equity for people with reduced mobility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2236-9996.2024-6015

Keywords:

local characterization, technical reading, perceptual analysis, integrated assessment, Curitiba, Paraná

Abstract

Given the reduced equity of uses and the decreased guarantee of accessibility in cities, the general objective of the study is to assess the conditions of sidewalks for groups with reduced mobility, adopting road sections in the Centro neighborhood of the city of Curitiba, State of Paraná, as study objects. With a multimethods, quali-quantitative, and exploratory structure, it was developed in four phases: local characterization, technical reading, perceptual analysis, and integrated assessment. As answers to the investigative question about approximations and distances between the practice and the perception of those spaces, the results show the impossibility of confirming the guiding hypothesis that adherence to specialized principles allows for better perceptive qualifications, which enhance identification, belonging, and appropriation of sidewalks as places for socialization, not diagnosed in this case.

Author Biographies

Rafaela Aparecida de Almeida, Centro Universitário Internacional

Centro Universitário Internacional, Escola Superior de Gestão, Comunicação e Negócios. Curitiba, PR/Brasil.

Letícia Peret Antunes Hardt, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Escola de Belas Artes, Programa de Pós-Graduação em Gestão Urbana. Curitiba, PR/Brasil.

Carlos Hardt, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Escola de Belas Artes, Programa de Pós-Graduação em Gestão Urbana. Curitiba, PR/Brasil.

References

ABNT – Associação Brasileira de Normas Técnicas. (2020[1985]). Norma Brasileira NBR 9050. 4.ed. São Paulo, SP, BR: edição institucional. ISBN 978-6556593715

AREFI, M.; AELBRECHT, P. (2023). Editorial: Urban design and walkability revisited. Urban Design International, London, EN, UK, v.28, p.1-2. https://doi.org/10.1057/s41289-023-00214-3

AGHAABBASI, M.; MOEINADDINI, M; ASADI-SHEKARI, Z.; SHAH, M. (2019). The equitable use concept in sidewalk design. Cities, London, EN, UK, v.88, p.181-190. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.10.010

ALMEIDA, R. A.; HARDT, L. P. A.; HARDT, C. (2015). Uso de calçadas por grupos sociais de mobilidade reduzida. Sodebrás [online], Guaratinguetá, SP, BR, v.10, n.111, p.239-243. http://www.sodebras.com.br/edicoes/N111.pdf.

BAOBEID, A.; MUAMMER, K.; AL-GHAMDI, S. G. (2021). Walkability and its relationships with health, sustainability, and livability: Elements of physical environment and evaluation frameworks. Frontiers in Built Environment, Lausanne, CH, v.7, N.712218, p.1-17. http://doi.org/10.3389/fbuil.2021.721218

BECKER, J.; CHASIN, F.; ROSEMANN, M.; BEVERUNGEN, D.; PRIEFER, J., VOM BROCKE, J.; MATZNER, M.; RIO ORTEGA, A.; RESINAS, M.; SANTORO, F.; SONG, M.; PARK, K.; DI CICCIO, C. (2023). City 5.0: Citizen involvement in the design of future cities. Electron Markets, Berlin, GE, v.33, n.10, p.1-21. https://doi.org/10.1007/s12525-023-00621-y

BRASIL. (2012). Lei Federal N° 12.587, de 03 de janeiro. Institui as diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana; revoga dispositivos dos Decretos-Leis Nos 3.326, de 03 de junho de 1941, e 5.405, de 13 de abril de 1943, da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei No 5.452, de 10 de maio de 1943, e das Leis Nos 5.917, de 10 de setembro de 1973, e 6.261, de 14 de novembro de 1975; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, BR, 04 jan. 2012. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12587.htm

BRASIL. (2015). Lei Federal N° 13.146, de 06 de julho. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, BR, 07 jul. 2015. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

COHEN-BLANKSHTAIN, Galit; GOFEN, Anat. (2022) Serial participation in urban planning. Journal of the American Planning Association, Chicago, IL, US, v.88, n.2, p.149-162. http://doi.org/10.1080/01944363.2021.1947872

CORAZZA, M. V.; MASCIO, P. D.; MORETTI, L. (2016). Managing sidewalk pavement maintenance: a case study to increase pedestrian safety. Journal of Traffic and Transportation Engineering, Amsterdam, NL, v.3. p.203-214. https://doi.org/10.1016/j.jtte.2016.04.001

CULLEN, G. (2015[1961]). Paisagem urbana. 2.ed. Tradução de Isabel Correia e de Carlos de Macedo. reimp. Lisboa, PT: Edições 70. (Título original: The concise townscape. Abingdon, UK: Architectural; Routledge) ISBN 978-9724414010

CURITIBA. (2006). Decreto Municipal Nº 1.066, de 25 de setembro. Regulamenta a Lei Nº 11.596/05 e estabelece critérios para a construção ou reconstrução de passeios nos Locais que especifica. Diário Oficial do Município, Poder Executivo, Curitiba, PR, BR, 26 set. 2006. https://leismunicipais.com.br/a/pr/c/curitiba/decreto/2006/107/1066/decreto

CURITIBA. (2015). Lei Municipal Nº 14.771, de 17 de dezembro. Dispõe sobre a revisão do Plano Diretor de Curitiba de acordo com o disposto no Art. 40, § 3º, do Estatuto da Cidade, para orientação e controle do desenvolvimento integrado do município. Diário Oficial do Município, Poder Executivo, Curitiba, PR, BR, 17 dez. 2015. https://leismunicipais.com.br/plano-diretor-curitiba-pr

CURITIBA. (2019). Lei Municipal Nº 15.511, de 10 de outubro. Dispõe sobre o zoneamento, uso e ocupação do solo no Município de Curitiba e dá outras providências. Diário Oficial do Município, Poder Executivo, Curitiba, PR, BR, 10 out. 2019. https://leismunicipais.com.br/plano-de-zoneamento-uso-e-ocupacao-do-solo-curitiba-pr

DUARTE, F.; SÁNCHEZ, K.; LIBARDI, R. Introdução à mobilidade urbana. 3.reimpr. Curitiba, PR, BR: Juruá, 2012[2007]. ISBN 978-8536216737

FERREIRA, M. A. G.; SANCHES, S. P. (2001). Índice de qualidade das calçadas – IQC. Revista dos Transportes Públicos [online], São Paulo, SP, BR, v.91, p.47-60. chrome- http://files.antp.org.br/2016/4/5/revista-completa-91.pdf

GAGLIONE, F.; GARGIULO, C.; ZUCARO, F.; COTTRILL, C. (2022). Urban accessibility in a 15-minute city: a measure in the city of Naples, Italy. Transportation Research Procedia, Amsterdam, NL, v.60, p.378-385. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.12.049

GAVRILIDIS, A. A.; CIOCANEA, C. M.; NITA, M. R. N.; ONOSEA, D. A.; NASTASE, I. l. (2016). Urban landscape quality index – planning tool for evaluating urban landscapes and improving the quality of life. Procedia Environmental Sciences, Amsterdam, NL, v.32, p.155-167. https://doi.org/10.1016/j.proenv.2016.03.020

GEHL, J. (2013[2009]). Cidades para pessoas. Tradução de Anita Di Marco. 2.ed. São Paulo, SP, BR: Perspectiva, 2013. (Título original: Cities for people. Washington, DC, US: Island). ISBN 978-8527309806

GEHL, J. (2014[2003]). La humanización del espacio urbano: La vida social entre los edificios. Tradução de Maria Teresa Valcarce. 3.ed. Barcelona, ES: Reverté, 2014. (Título original: Life between buildings: using public space. Washington, DC, US: Island). ISBN 978-1597268271

GIL, A. C. (2019[1987]). Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo, SP, BR: Atlas. ISBN 978-8597020571

GOOGLE MAPS. Imagens aéreas da área central de Curitiba. 2022-2023.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades: Curitiba. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/curitiba/panorama. Acesso em: 22 jul. 2023.

IPPUC – Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Curitiba. (2023a). Linha do tempo: planejamento urbano. Disponível em: https://www.ippuc.org.br/linha-do-tempo-planejamento-urbano. Acesso em: 22 jul. 2023.

IPPUC – Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Curitiba. (2023b). GeoCuritiba. Disponível em: https://geocuritiba.ippuc.org.br/portal/apps/sites/#/geocuritiba. Acesso em: 22 jul. 2023.

IPPUC – Instituto de Pesquisa e Planejamento Urbano de Curitiba. (2023c). Estudos e análises. Disponível em: https://geocuritiba.ippuc.org.br/portal/apps/sites/#/geocuritiba. Acesso em: 22 jul. 2023.

JEFFERY, K. (2019). Urban architecture: A cognitive neuroscience perspective. The Design Journal, London, EN, UK, v.22, n.6, p.853-872. Http://doi.org/10.1080/14606925.2019.1662666

LIMA, J. P.; MACHADO, M. H, (2019). Walking accessibility for individuals with reduced mobility: A Brazilian case study. Case Studies on Transport Policy, Amsterdam, NL, v.7, n.2, p.269-279. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2019.02.007

LIMA, W. C. S.; HARDT, L. P. A. (2019). Painéis teórico-conceituais de relações entre vitalidade da paisagem urbana e criminalidade em cidades: variáveis para análise do caso brasileiro. Contribuciones a las Ciencias Sociales [online], Málaga, ES, v.8, p.1-20. https://www.eumed.net/rev/cccss/2019/08/paisagem-urbana-criminalidade.html

MALATESTA, M. (2017). Caminhabilidade e segurança: o desafio do desenho urbano nas cidades brasileiras. In: ANDRADE, V; LINKE, C. C. (Org.) Cidades de pedestres: a caminhabilidade no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro, RJ, BR: Babilônia Cultura, p.69-81. ISBN 978-8566317183

NACHEN, B.; RAMSEYER, R.; GRÈZES, S.; WYER, M.; GERVAIX, A.; JUON, D.; FRAGNIÈRE, E. (2021). Perceptions of people with special needs regarding autonomous vehicles and implication on the design of mobility as a service to foster social inclusion. Frontiers in Human Dynamics, Lausanne, CH, v.3, N.751258, p.1-12, 2021. https://doi.org/10.3389/fhumd.2021.751258

PMC – Prefeitura Municipal de Curitiba. (2008). Plano de Mobilidade Urbana e Transporte Integrado – PlanMob Curitiba. Curitiba, PR, BR: edição institucional.

PMC – Prefeitura Municipal de Curitiba. (2014). Plano Estratégico de Calçadas – PlanCal Curitiba. Curitiba, PR, BR: edição institucional.

PMC – Prefeitura Municipal de Curitiba. (2022a). Plano Setorial de Mobilidade Urbana e Transporte Integrado – Volume 1: Resumo executivo do diagnóstico e propostas para mobilidade urbana em Curitiba. Curitiba, PR, BR: edição institucional.

PMC – Prefeitura Municipal de Curitiba. (2022b). Plano Setorial de Mobilidade Urbana e Transporte Integrado – Volume 2: diagnóstico da mobilidade urbana em Curitiba. Curitiba, PR, BR: edição institucional.

PMC – Prefeitura Municipal de Curitiba. (2023). Departamento dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Disponível em: https://www.curitiba.pr.gov.br/locais/departamento-dos-direitos-da-pessoa-com-deficiencia/1000. Avesso em: Acesso em: 22 jul. 2023.

SHIMIZU, Y.; OSAKI, S.; HASHIMOTO, T.; KARASAWA, K. (2022). Social acceptance of smart city projects: focus on the sidewalk Toronto case. Frontiers in Environmental Science, Lausanne, CH, v.10, n.898922, p.1-4. https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.898922

STROHMEIER, F. (2016). Barriers and their influence on the mobility behavior of elder pedestrians in urban areas: challenges and best practice for walkability in the city of Vienna. Transportation Research Procedia, Amsterdam, NL, v.14, p.1134.1143. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.184

TWARDZIK, E.; CLARKE, P.; JUDD, S.; COLABIANCHI, N. (2021). Neighborhood participation is less likely among older adults with sidewalk problems. Journal of Aging and Health, Thousand Oaks, CA, US. v.33, n.1-2, p.101-113. http://doi.org/10.1177/0898264320960966

TUAN, Y-F. (2012[1974]). Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. Londrina, PR, BR: Editora da Universidade Estadual de Londrina – EdUEL, 2012. (Título original: Topophilia: a study of environmental perception, attitudes, and values. Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice-Hall). ISBN 978-8572166270

WICRAMASINGHE, V.; DISSANAYAKE, S. (2017). Evaluation of pedestrians’ sidewalk behavior in developing. Transportation Research Procedia, Amsterdam, NL, v.25, p.4072-4082. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.327

Published

2024-06-04

How to Cite

Almeida, R. A. de, Hardt, L. P. A., & Hardt, C. (2024). Sidewalks as places for socialization: urban equity for people with reduced mobility. Cadernos Metrópole, 26(60), 727–755. https://doi.org/10.1590/2236-9996.2024-6015