This is an outdated version published on 2022-12-15. Read the most recent version.

The body-gesture word as resistance

Authors

  • Juliana Gomide Arruda Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-5023.2022.n6.e60815

Keywords:

Word, Body, Gesture, Digital

Abstract

This article proposes a reflection on the word as media in the digital environment, based on a phenomenological approach to three communication products, consistent in the Instagram profiles of Lilia Schwarcz and Debora Diniz, and on the Sumaúma website. In a world saturated with images, materiality is lost in favor of iconization, forcing everything to become visible. Excess and hypervisibility result in the eye exhaustion and the crisis of visibility (BAITELLO JUNIOR, 2014). As a result, we don't see or only see what the images want to show us. The profusion of images is also words, after all every word is an image. We will approach the word as primary means of communication, a practice of the biological, social and cultural body, which encompasses different languages ​​whose articulations are enhanced in the digital with the interweaving between the verbal, the visual and the sound. We will discuss the word from the universalizing concept of image, in its mediating function and its power of impact, to understand it as a gesture capable of articulating freedom (to what we will call the body-gesture word), with the potential to engage, predispose to dialogue and serve as resistance to numbness, opening the eyes for the invisible or for what is deliberately hidden by hegemonic and media power arrangements. The theoretical foundation is based on Aby Warburg, Harry Pross, Norval Baitello Junior, and Vilém Flusser.

Author Biography

Juliana Gomide Arruda, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduada em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), artista visual e mestranda em Comunicação e Semiótica na PUC-SP, sob orientação do professor doutor Norval Baitello Júnior. Bolsista do CNPq.

References

ARTE da palavra. Narrativas do atual, entre oralidades e escritas – com os escritores Ailton Krenak e Evanilton Gonçalves e mediação da escritora e pesquisadora Veronica Stigger. Campinas: SESC Campinas, 24 jun. 2021. 1 vídeo (103 min). Disponível em: https://youtu.be/AGtJYaXNNp0. Acesso em: 21 jun. 2022.

BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia: reflexões sobre a imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BAITELLO JUNIOR, Norval. A imagem mediática. Paulus, v. 3, n. 5, p. 61-69, 2019.

BAITELLO JUNIOR, Norval. A mídia antes da máquina. JB Online, Caderno de Ideias, 16 out. 1999. Disponível em: http://cisc.org.br/portal/jdownloads/BAITELLO%20JUNIOR%20Norval/a_mdia_antes_da_mquina.pdf. Acesso em: 2 nov. 2022.

BAITELLO JUNIOR, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma teoria da mídia. São Paulo: Paulus, 2010.

BAITELLO JUNIOR, Norval. Corpo e imagem: comunicação, ambientes, vínculos. In: RODRIGUES, David (org.). Os valores e as atividades corporais. São Paulo: Summus, 2008.

BAITELLO JUNIOR, Norval. O pensamento sentado. Sobre glúteos, cadeiras e imagens. 2. reimp. São Leopoldo: Unisinos, 2012.

BAITELLO JUNIOR, Norval. O tempo lento e o espaço nulo. Mídia primária, secundária e terciária. In: FAUSTO NETO, Antônio et al. (org.). Interação e sentidos no ciberespaço e na sociedade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

BELTING, Hans. Antropologia da imagem. Trad. Artur Morão. Lisboa: KKYM + EAUM, 2014.

FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? Trad. Murilo Jardelino da Costa. São Paulo: Annablume, 2010.

FLUSSER, Vilém. Elogio da superficialidade: o universo das imagens técnicas. São Paulo: É Realizações, 2019.

FLUSSER, Vilém. Escrever em universo de imagens. Arquivo Vilém Flusser, São Paulo, 1985. Disponível em: http://www.arquivovilemflussersp.com.br/vilemflusser. Acesso em: 10 jun. 2022.

FLUSSER, Vilém. Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.

HAN, Byung-Chul. A expulsão do outro: sociedade, percepção e comunicação. Trad. Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2022.

HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Trad. Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2021.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Trad. Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2018.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da transparência. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2019.

LEÃO, Lucia. O labirinto da hipermídia: arquitetura e navegação no ciberespaço. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

MENEZES, José Eugênio de O. Processos de mediação: da mídia primária à mídia terciária. Communicare, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 27- 40, 2004.

SANTAELLA, Lucia. Gêneros discursivos híbridos na era da hipermídia. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 206-216, 2014.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. 2004. 7. reimp. São Paulo: Paulus, 2020.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

Capturas de telas do Instagram de Débora Diniz (2022).

Published

2022-12-15

Versions